جزئیات توزیع مرغ با پست

محمدصادق مفتح در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور وزیر صنعت, معدن و تجارت برگزار شد یکی از حلقه‌های مفقوده زنجیره نظارت بر بازار که کالا را غیر قابل رصد می‌ساخت, نبود سامانه‌ای برای نظارت و برنامه‌ریزی توزیع کالاهای اساسی دانست و افزود: پیش از این برای برنامه‌ریزان و ناظران و سامانه‌های نظارتی مشخص نبود که کالایی که از سیاست‌های حماتی دولت بهره‌مند می‌شود با چه کیفیتی توزیع و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی افزود: خوشبختانه این ظرفیت سخت افزاری و نرم‌افزاری در شرکت ملی پست وجود داشت که می‌توانست ارزیابی کند که کالا به همان نقطه‌ای که باید برود رفته یا خیر؟ و به دنبال برگزاری جلسات متعدد با شرکت ملی پست این سامانه برای رصد آزمایشی توزیع مرغ از دو ماه قبل در استان قم به صورت آزمایشی اجرایی شد که با بررسی مشکلات اجرایی و رفع آنها، سامانه پایش توزیع کالاهای اساسی در کشور تا دو هفته آینده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مفتح کالاهای پتروشیمی را دومین کالایی دانست که نظارت بر توزیع آن از طریق سامانه پایش و با همکاری شرکت پست بزودی اجرایی می‌شود و افزود: بین ۶ ماه تا یک سال آینده تمام کالاهای اساسی که با ارز و حمایت دولت تولید می‌شود از طریق این سامانه توزیع خواهد شد.

وی گفت: این سامانه که سامانه نوینی در توزیع است در همه جای دنیا مرسوم است و اتفاق جدیدی نیست و ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده در کشور اجرایی خواهد شد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص افزایش قیمت کالاهای پروتئینی در بازار گفت: تنظیم بازار کالاهای پروتئینی در بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما سیستم توزیع در اختیار وزارت صمت است و این اقدام گام مهمی در ساماندهی بازار و افزایش قابلیت نظارت به شمار می‌رود.

وی همچنین در خصوص توزیع سیمان در بورس گفت: سیمان هم اکنون در بورس بصورت کامل توزیع نمی‌شود که کار را مشکل کرده است، اما در وزارت صمت جلسات متعددی با انجمن سیمان و شرکت بورس برگزار شده است و آن‌ها هم پذیرفته‌اند که کل عرضه و تقاضا در بورس انجام شود، اما مهلت دو هفته‌ای خواسته‌اند تا ساز و کار مناسب را تدارک ببینند.

مفتح افزود: ما تکلیف کرده‌ایم که ظرف دو هفته تمام تولیدات کارخانجات در بورس عرضه شود، اما برخی کارخانجات تمکین نکرده‌اند که در صورت ادامه، به دستگاه‌های نظارتی معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: سازمان بورس هم پذیرفته که در صورت عرضه سیمان در بورس کالا، ساز و کار لازم را ظرف مدت ۴۸ ساعت پیش‌بینی کند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: این اتفاق بزودی در فولاد هم خواهد افتاد و همه تولیدات کارخانجات از طریق بورس کالا توزیع خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.