دلیل رأی ندادن نایب رئیس مجلس به لغو بررسی اصل 85 طرح صیانت از فضای مجازی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دلیل عدم شرکت در رای گیری طرح «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی» توضیح داد.

صبح امروز (۱۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیر علنی طرح «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»، را بررسی و براساس اخبار منتشرشده در یک رای‌گیری استمزاجی نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. در جلسه علنی اما ماجرا متفاوت شد و روی دیگر سکه نشان داده شد. 
 
براین اساس، در رأی گیری که در صحن صورت گرفت، ۱۲۱ نفر مخالف، ۱۳۰ نفر موافق و ۷ نفر رأی ممتنع دادند تا حدنصاب تصویب طرح لغو اصل ۸۵ حاصل نشود.

 در این بین نام ۴ نفر به عنوان کسانی که در رای گیری شرکت نکردند در رسانه‌ها منتشر شد؛ جوکار، مصری، حاجی بابایی و عفت شریعتی.

عبدالرضا مصری اما در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در توضیح دلیل عدم شرکت در رای گیری می‌گوید: این اتفاقی معمول است، ممکن است کسی تلفن ضروری داشته باشد و رای ندهد، برخی در مجلس هستند و رای نمیدهند.

وی توضیح می دهد: سیستم رای دهی برای هر نماینده یک جا را تعریف کرده است؛ آنجا که می نشیند، من هم پشت میز و صندلی خودم می توانم رای دهم اما وقتی برای اداره مجلس به جایگاه هیئت رئیسه می روم، سیستم برای رئیس مجلس تعریف شده که بخش فناوری باید آن را جابه جا کند و تا زمان رای دادن معلوم نمی کند سیستم من به صندلی من وصل است یا در جایگاه هیئت رئیسه.
مصری ادامه می دهد: اما هفته گذشته در آخرین جلسه مجلس سیستم جایگاه هیئت رئیسه برای من تعریف شده بود و امروز آقای نیکزاد اداره جلسه را برعهده داشت، تا زمان رای گیری هم مشخص نیست سیستم برای من کجا تنظیم شده است و زمان رای گیری هم ۳۰ ثانیه بیشتر نیست که بتوان همان موقع سیستم را تغییر داد و تنظیم کرد.
این نماینده مجلس تاکید می کند: با این حال از کجا معلوم که من مخالف یا موافق این طرح بودم؟ شاید رای من به سبد موافقین می افزود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.