عضو اتاق بازرگانی تهران: خودروسازان از وزارت بهداشت واکسن می‌خرند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در جریان توافقی که میان وزارت بهداشت و گروه خودروسازی سایپا نهایی شده، خودروسازان و قطعه سازان برای واکسیناسیون نیروهایشان واکسن خواهند خرید.

هرچند روند واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از زمستان سال گذشته آغاز شده اما به دلیل کندی در تامین واکسن، در ماه‌های ابتدایی سرعت واکسیناسیون پایین بود و در روزهای اخیر این روند سرعت بیشتری گرفته است.

وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرده بود که هیچ واکسیناسیون خارج از برنامه‌ای در کشور وجود ندارد و تمام افراد بر اساس سن یا وضعیت سلامتشان در چارچوب سند ملی واکسیناسیون ثبت نام خواهند شد و به شکل کاملا رایگان واکسن دریافت می‌کنند.

در هفته‌های گذشته، وزارت بهداشت حداقل سن موردنیاز برای واکسیناسیون کشوری را تا متولدین ۱۳۴۹ به قبل کاهش داده است. در کنار آن در برخی استان‌ها، میانگین سنی دریافت واکسن پایین‌تر آمده و برخی بیماران خاص و برخی گروه‌های شغلی نیز در فهرست دریافت واکسن قرار گرفته‌اند.

این برنامه ریزی در حالی صورت گرفته که بخش خصوصی نیز توانست اولین محموله واکسن خود را به کشور وارد کند و آن در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد. پیش از این بنا بود حدود ۶ میلیون دوز واکسن از سوی بخش خصوصی وارد کشور شده و برای واکسیناسیون فعالان خطوط تولید در اختیار صاحبان مشاغل قرار گیرد و آنها با پرداخت بهای آن، نیروهای خود را واکسینه کنند.

با وجود آنکه این طرح لااقل تاکنون پیگیری نشده حالا به نظر می‌رسد در چارچوب برنامه‌ای جدید، خودروسازان توانسته‌اند از وزارت بهداشت واکسن‌هایی جدید بخرند و در آینده نزدیک برای تزریق آن به نیروهایشان اقدام کنند.

محمدرضا نجفی منش – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – با اعلام این خبر به سایت این اتاق گفته است: پیرو تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت سایپا با وزارت بهداشت برای واکسیناسیون فوری کارکنان شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کشور، قرار است ۲۰۰ هزار دز واکسن به این بخش تخصیص داده شود.

او گفت: واکسن‌های تزریقی در این بخش احتمالاً از نوع واکسن برکت بوده و کارفرمایان قرار است هر دز واکسن برکت را به قیمت ۲۰۰ هزار تومان از وزارت بهداشت خریداری کنند تا به طور رایگان به کارکنان آنها تزریق شود.

 به گفته نجفی منش، قرار است تا ۲۴ مردادماه لیست‌های ارسالی از سوی انجمن‌ها و شرکت‌ها به وزارت بهداشت ارائه شود.

هرچند این خبر هنوز از سوی سایر نهادها رسما تایید نشده اما به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن مسیری جدید برای واکسیناسیون خارج از نوبت و با پرداخت بهای آن از سوی صاحبان مشاغل را باز خواهد کرد، موضوعی که لااقل تاکنون مجوزی در این رابطه صادر نشده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.