اگر این نشانه را دارید دچار مرگ زودرس می شوید

کاهش قد در میانسالی نشان دهنده افزایش خطر مرگ زودرس در زنان است که عمدتا ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

به گزارش اسپوتنیک محققان سوئدی و دانمارکی دریافتند که کاهش قد در میانسالی زنان، باعث مرگ زودرس می‌شود.

تعدادی از مطالعات جدید، کاهش قد را به عنوان نشانه‌ای از افزایش خطر مرگ زود هنگام بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی بیان می‌کنند. با این حال، تأثیر کاهش قد بر سلامت زنان به خوبی مشخص نیست.

متخصصان دانشگاه‌های گوتنبرگ و کپنهاگ تصمیم گرفتند که دریابند، آیا می‌توان مرگ و میر بیماران را با کاهش قد پیش بینی کرد یا خیر. دانشمندان بر روی ۲۴۰۶ بیمار سوئدی و دانمارکی متولد ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۲ مطالعه ای انجام دادند.

رشد این افراد ۲ بار اندازه‌گیری شد: اولین بار، زمانی که زنان بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند و بار دوم ۱۰-۱۳ سال پس از آن. به طور متوسط ​، زنان ۰.۸ سانتیمتر قد خود را از دست دادند اما تغییرات آن از ۰ تا ۱۴ سانتیمتر قابل توجه بود.

تاریخ و علت مرگ ۱۷-۱۹ سال پس از اندازه گیری دوم ردیابی شد. در طول ۱۹ سال نظارت، ۶۲۵ زن جان خود را از دست داده اند. ۱۵۷ نفر از آن‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی و ۳۷ نفر از این تعداد بر اثر سکته مغزی جان باختند.

هر اینچ از قد از دست رفته با افزایش خطر مرگ همراه بود؛ ۱۴ درصد برای سوئدی‌ها و ۲۱ درصد برای دانمارکی ها.

کاهش شدید قد (بیش از دو سانتی متر) خطر مرگ را به ترتیب ۷۴ و ۸۰ درصد افزایش داده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که کاهش قابل توجه قد با افزایش تقریباً دو برابر خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

دانشمندان تأکید می‌کنند که هدف از این مطالعه تعیین علت مرگ و میر نبوده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.