طالبان: دولت افغانستان حملات را آغاز کرد

محمد سهیل شاهین، سخنگوی طالبان و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده این گروه شبه‌نظامی در مصاحبه‌ای اختصاصی با هفته‌نامه "ایندیا تودی" گفت: حملات طالبان پاسخی به اعلان اقدام نظامی شش ماهه دولت کابل علیه این گروه است. ما خواستار وحدت ملی افغانستان و همزیستی مسالمت‌آمیز با تمامی افغان‌ها و هر نوع دیدگاه هستیم.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته ما همواره خواستار یک راه‌حل صلح‌آمیز برای مساله افغانستان بوده‌ایم چرا که بارها تاکید کرده‌ایم که موضوع افغانستان هیچ راه‌حل نظامی ندارد. در حال حاضر درگیری‌ها در افغانستان همزمان شده است با مذاکرات در دوحه چرا که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در روز عید قربان یک عملیات نظامی شش ماهه را علیه ما اعلام کرد.

محمد سهیل شاهین تصریح کرد: پس از آن، آنها نه تنها مواضع ما بلکه بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس و مغازه‌های مردم عادی را بمباران کردند. در نتیجه ما نیز به این عملیات نظامی واکنش نشان دادیم. هنگامی که ما واکنش نشان دادیم، آنها شروع به تخلیه شهرها کردند و در نتیجه ما این شهرها را تصرف کردیم و اکنون ۱۰ شهر را در تصرف خود داریم.

سخنگوی طالبان تاکید کرد: در مذاکرات دوحه قرار است با یک دولت جدید و یک نقشه راه سیاسی جدید برای جایگزینی دولت کنونی کابل موافقت شود. دولتی که همه افغان‌ها آن را قبول داشته باشند. این یک راه‌حل است. موضوع اصلا تسلیم شدن در برابر دولت کنونی کابل نیست. موضوع سازش است و این بدان معناست که ما یک دولت جدید خواهیم داشت که همه با آن موافق باشند و همه به نوعی در آن مشارکت داشته باشند.  

وی همچنین گزارش‌ها درباره کشته شدن زنان و کودکان به دست طالبان را رد کرد و گفت: حفاظت از زنان و کودکان یکی از اهداف ماست. ما از افغانستان هستیم نه از خارج از این کشور. ممکن نیست که ما زنان و کودکان را بکشیم. اگر این کار را انجام دهیم دیگر قادر نخواهیم بود در بین مردم زندگی کنیم چرا که حامی اصلی ما همین مردم هستند.

این سخنگو در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌هیچ مذاکره‌ای میان هند و طالبان برگزار نشده است. مذاکره میان هند و طالبان تنها به شرط بی‌طرفی امکان برگزاری دارد. طالبان هرگز اجازه نخواهند داد هیچ فرد یا گروهی از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها استفاده کند.

محمد سهیل شاهین همچنین ادعاها درباره اینکه طالبان از حمایت پاکستان برخوردار است را بی‌پایه و اساس دانست و گفت: طالبان نمی‌خواهند بخشی از دشمنی‌ها میان هند و پاکستان باشد.   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.