واکنش نمایندگان به انتشار عکس جنجالی

شب گذشته عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران منتشر شد که در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران قرار داده شده بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی به این موضوع واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی:

«اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‌هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر این صورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس:

«سفیری‬⁩ که آداب دیپلماتیک نمی‌داند عنصر نامطلوب است ‌و تکلیف او روشن. سالهای سال است ما اثبات کرده‌ایم شرق و هم غربِ دچار توهم را می توان تحقیر کرد. یادتان باشد ⁧‫اینجا ایران است‬⁩.»

علیرضا عباسی نماینده کرج:

«سریعاً باید سفرای انگلیس و روسیه بابت این کار ناپسند عذرخواهی کنند؛ البته باید بدانند این خاک برای استقلال خود خون‌های زیادی داده است، بنابراین غیرت و استقلال مردم ایران را آزمایش نکنید، به ضررتان تمام می‌شود.»

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«کار سفرای روسیه و انگلیس بسیار از ادب سیاسی و دیپلماسی بدور و ناشایست بود. خیلی وقت است زنگ کلاس دو قطبی زده شده و حالا زنگ حساب است. کوچکترین اقدام برای جبران ، عذرخواهی رسمی است و وزارت خارجه باید به شدت این قضیه را دنبال کند. ما ملت امام حسینیم و زیر بار سلطه شرق و غرب نمی رویم.»

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«فراموش نکرده ایم سخن حضرت روح‌الله را که فرمود: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر است ‌نه ⁧‫انگلیس‬⁩ بریتانیاست و نه ⁧‫روسیه‬⁩ اتحاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ عصر پهلوی است. ‌دورانی که در خاطر دارید مدت هاست سپری شده، از تاریخ عبرت بگیرید.»

حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود:

«اگر ⁧‫وزارت امور خارجه‬⁩ پاسخ مناسبی به این متوهمین ندهد، به ⁧‫کمیسیون اصل نود‬⁩ احضارشان خواهیم کرد. استکبار‬⁩ سرنوشتی جز سرنگونی ندارد.»

مالک شریعتی نماینده تهران:

«وزارت خارجه به وظیفه اش عمل کند. اما درپاسخ به "خاطره بازی" بزدلانه روس و انگلیس، باید با خدمت به مردم "خاطره سازی" کرد. جبهه نیروهای انقلاب اکنون مجلس، دولت و شوراهای شهر را در اختیار دارد.اگر هرکدام ازما در پازل تفرقه وعدم انسجام حرکت کنیم، خارجی ها طمع خاطره سازی خواهند داشت.»

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم:

«مردم بزرگ ایران همه سختی ها را به جان خریده اند تا عزتشان حفظ شود سفرای روسیه وانگلیس باید عذرخواهی کنند وزارت خارجه باید عزتمندانه عمل کند. احمق ها بدانند: آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار:

«جمهوری اسلامی شاخ غول های استکباری را می شکند. ‌ از گوشمالی های چندین باره ی روباه پیر درخلیج همیشه فارس تا آن صندلی خالی که سالهاست به خاطره ها پیوسته وصاحبانش درعین الاسد ضربه مغزی شدند. ‌سفیر کم فهم حامی صندلی خالی را تنبیه کنید. ‌استقلال را با خون خریده ایم.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت :

«رهبران خونخوارتان را آن زمان که ادعای ابرقدرتی داشتند با لگد از کشور بیرون کردیم، شما که نوچه‌های دست چندم آنها هم حساب نمی‌شوید. ‌کمترین انتظار عذرخواهی رسمی از ملت شریف ایران است. آنجایی که پای عزت ایران در میان است فرقی بین انگلیس و روسیه نیست.»

علی خضریان نماینده تهران :

«تصویرسازی ناقص از کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ که نماد نقض حاکمیت ⁧‫ایران‬⁩ و جنایات تاریخی آمریکا، شوروی و انگلیس علیه ایرانیان بود؛ سندی بر تغییر موازنه قدرت به نفع ⁧‫جمهوری اسلامی‬⁩ است. ‌توسل سفرای روسیه و انگلیس به خاطره‌بازی، تنها لحظه‌ای مستی برای فراموشی ورشکستگی سیاسی امروز است.»

سید علی موسوی نماینده ملکان:

«آقایان سفیر روس و انگلیس
‌خلف رضا پالانی خیلی وقت است فرار کرده
‌خلف صالح خمینی  را ایران دارد!
‌به عنوان نماینده ملت اقدام قاطع وزارت خارجه را مطالبه خواهیم کرد.»

الهام آزاد نماینده نایین:

«سفیران شرقی و غربی باید به خوبی بخاطر داشته باشند در دورانی که دوقطبی شرق و غرب در دنیا حاکم بود نتوانستند ایران عزیز را به استعمار خویش درآورند بماند که الان نه قطب شرقی مانده و نه غربی، ولی ایران مستحکم ،مستقل و پابرجاست.»

اردشیر مطهری نماینده گرمسار:

«وزارت خارجه باید دو شبه دیپلمات روسیه و انگلیس را فوری احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را به هر دو دولت ابلاغ کند؛ ایران پسا ۵۷ چیزی به نام حق کاپیتولاسیون برای هیچ اجنبی ندارد.
دلقک هایی که در لباس دیپلمات، خاکِ ایران را با استیجِ استندآپ کمدی اشتباه گرفته و به ملت شریف ایران توهین کردند باید بدانند این گستاخی می تواند به قیمت خالی شدن دو صندلی دیگر منتج شود!»

مصطفی نخعی نماینده نهبندان:

«حضور در ایران بعد از انقلاب همواره آرزوی امریکایی‌ها بوده و صندلی خالی آنان در عکس یادگاری سفرای روس و انگلیس، می‌بایست عبرتی برای همه کشورهای استعمارگر باشد. ‌عذرخواهی رسمی در مقابل این اقدام سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک حداقل انتظار است.»

وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«تصویر منتشر شده شیطنت آمیز، نمایشی از روحیه تزاری و فریبکاری انگلیسی است. وزارت امور خارجه باید به این آقایان بفهماند که آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ۴۲ سال قبل خط بطلانی بر چنین اقدامات قلدرمآبانه کشیده است.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.