انتقاد جدید ترامپ از بایدن
اقتصادنیوز: رئیس جمهور سابق آمریکا از شیوه خروج نظامیان این کشور از افغانستان انتقاد کرد.
 

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شد می‌توانست خروج نیروهای این کشور از افغانستان را به شکل بهتری انجام دهد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، ترامپ در بیانیه‌ای نوشت، «شخصاً با رهبران ارشد طالبان گفت‌وگوهایی داشتم که بر اساس آن، آن‌ها فهمیده بودند که آنچه امروز در حال انجامش هستند قابل قبول نیست».

رئیس پیشین آمریکا افزود: «من خروج متفاوت و موفقیت‌آمیزتری را انجام می‌دادم و طالبان آن را بهتر از هرکس دیگری می‌فهمید. آنچه اکنون در حال رخ دادن است قابل قبول نیست. من این کار را به شکل خیلی بهتری انجام می‌دادم».

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف در دولت ترامپ، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. دو طرف توافق کردند نیروهای خارجی تا تاریخ یکم می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده تصمیم گرفت این خروج را تا تاریخ یازدهم سپتامبر به تعویق بیاندازد.

 
 

برخی تحلیل‌گران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که شرایط کنونی افغانستان باعث جنگ داخلی تمام عیار شود که طی آن گروه‌های رقیب که از حمایت قدرت‌های خارجی برخوردار هستند برای کنترل مناطق به جنگ با یکدیگر بپردازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.