یک فعال سیاسی:‌رویکرد رئیسی به احزاب و گروه‌ها منفی نیست

یک فعال سیاسی گفت: رئیسی نشان داد که مایل به همکاری با احزاب است، اما باید دید احزاب توانایی همکاری را دارند یا خیر.

بیژن مقدم اظهار کرد: درست است که آقای رئیسی را در چارچوب حزبی نمی توانیم تعریف کنیم؛ اما آن چیزی که از روش و منش ایشان بر می‌آید این است که او نگاه مثبت و خوبی به جریان های سیاسی دارد. رویکردشان به جریانات، احزاب و گروه‌ها  منفی نیست.

وی گفت: اما رابطه میان احزاب و دولت سیزدهم بیش از آنچیزی که به دولت وی ربط داشته باشد، به احزاب  مربوط است.  آقای رئیسی نشان داد که مایل به همکاری با احزاب است، اما باید دید احزاب توانایی همکاری را دارند یا خیر.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: احزاب از دو جهت مظلوم واقع شدند. یکی از نظر جایگاه قانونی و فرایندهای که می توانند در آن نقش‌آفرینی کنند که می دانیم جایگاه محکمی نیست و دوم آنکه در درون خودشان توجه جدی برای اداره کشور وجود ندارد، به همین دلیل به احزاب فصلی تبدیل شده اند.

مقدم گفت: در ایران کار حزبی به معنای واقعی صورت نمی گیرد، نهایت احزاب شب انتخابات لیست انتخاباتی می دهند.

رابطه مردم با احزاب قطع است؛ این در حالی است که در جوامع دیگر احزاب از طریق حمایت مردم رشد می کنند و رابطه آن‌ها به نوعی هواداری  بدل می شود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: احزاب نمی توانند بگویند مردم به خاطر آن‌ ها کاری می کنند این در حالی است که در کشورهای امروزی احزاب با کمک مردم رئیس جمهور انتخاب می کنند.

وی یادآور شد: یکی از بحث های جدی که در زمینه رشد و توسعه احزاب وجود دارد تصحیح قانون انتخابات است.بسیاری از اتفاقات در  سیاست ما به دلیل وجود نداشتن یک  نظام حزبی رخ می دهد.اگر نظام انتخاباتی ما حزبی بود به جای ۶ هزار نفر فقط ۴۰ نفر کاندیدای حزبی در انتخابات ثبت نام می کردند.

وی با اشاره به محاسن نظام انتخاباتی حزبی تاکید کرد: اگر بخواهیم به سمت انتخابات حزبی برویم نیازمند قوانین انتخاباتی حزبی هستیم. قبل از آن هم احزاب باید در این امر جدی باشند؛ اگر احزاب دقیق و علمی  رفتار کنند قانون گذار و مردم هم جدی می‌گیرندشان.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.