نیم قرن با اقتصاد ایران در 22 مرداد

ماشین زمان اتفاقات اقتصادی نیم قرن گذشته را از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۱ در یک برش ۱۰ ساله بررسی می کند. در این گزارش وقایع اقتصادی در قالب تقویم تاریخ مرور می شود. برای نمونه در امروز که ۲۲ مرداد است سرخط خبرهای اقتصادی در مطبوعات از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۱ بررسی شده است.(به شرطی که روز مورد نظر در برش ده ساله مقارن با جمعه نباشد.)مرور رویداهای ۲۲ مرداد در گذشته در این قالب نشان می دهد در سال ۱۳۷۱،۱۳۸۱ و ۱۳۹۱ که روزنامه ها فعال بودند خبرهای اقتصادی حول چه محوری بوده است.

۲۲ مرداد ۱۳۷۱

آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی ابلاغ شد

آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی ازسوی دکتر حبیبی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، بازارچه مرزی، محوطه‌ای است محصور، واقع در نقاط مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود. اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات محلی خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای دادوستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.چگونگی فعالیت و تردد افراد و ورود و خروج کالا با مرزبانی و گمرک محل، هماهنی لازم به عمل آید.

۲۲ مرداد ۱۳۸۱

۲ هزار تن مرغ منجمد از فرانسه وارد می‌شود

به منظور کاهش قیمت مرغ و تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی دو هزار تن گوشت مرغ منجمد از فرانسه وارد می‌کند.

آقای صحرائیان، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم‌اکنون دو هزار تن مرغ منجمد از فرانسه خریداری شده است و از شنبه آینده وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: گوشت مرغ منجمد وارداتی از قرار هر کیلوگرم ۱۱ هزار ریال در میدان‌های میوه و تره‌بار عرضه خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه ۱۷۰ تن مرغ منجمد نیز از دوبی خریداری شده است و دو محموله از آن در گمرک بندرعباس در حال ترخیص است، افزود: متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند گوشت مرغ با قیمت مناسب به دست مردم برسد و به رغم اینکه محموله مرغ وارداتی چند روزی است به گمرک بندرعباس رسیده است، هنوز موفق به ترخیص و توزیع آن نشده‌ایم.

آقای صحرائیان با تاکید بر کاهش قیمت گوشت مرغ و عرضه آن به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال گفت: مرغ منجمد وارداتی به منظور کاهش قیمت مرغ در کشور وارد می‌شود و به تدریج برای تنظیم بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به جوجه‌ریزی‌های اخیر در مرغداری‌های کشور در صورتی که با افزایش تولید و عرضه گوشت مرغ تازه در کشور مواجه شویم، وزارت جهاد کشاورزی آماده خرید گوشت مرغ از مرغداران به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۶۰۰ ریال است تا تولیدکنندگان ضرر نکنند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «واردات مرغ منجمد از فرانسه و دوبی / صادرات صابون ایران به عربستان»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.