کابینه پیشنهادی رئیسی آچار به دست هستند

حسن غفوری فرد از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: به نظر می رسد کابینه پیشنهادی برای خدمت و پر کردن گسل‌های اجتماعی بسیار آماده است.

با اینکه گفته می شد برخی وزرای دولت سابق در کابینه رئیسی حضور دارند اما لیست پیشنهادی بدون حضور وزرای سابق به مجلس فرستاده شد. موضوعی که باعث شد برخی چون سلیمی نمین بگویند رئیسی تحت فشارها مجبور به حذف چهره هایی چون امیرحاتمی و اسلامی شده است. 

حسن غفوری فرد، عضو شاخص جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است کابینه رئیسی ترکیبی از چهره های شناخته شده و ناشناخته است که قرار است تحول ایجاد کنند. او این کابینه پیشنهادی را به اصطلاح آچار به دست می داند و معتقد است فراجناحی بودن کابینه به معنای استفاده از وزرای دولت سابق یا اصلاح طلبان نیست.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با حسن غفوری فرد را بخوانید؛

****************

*آقای غفوری فرد! لیست پیشنهادی کابینه رئیس جمهور را چطور می ‌بینید؟ با توجه به اینکه چهره های ناشناخته ای در این لیست هستند...

در بین آنها، چهره های شناخته شده خوبی هم حضور دارند مثلا آقای ضرغامی که در صدا وسیما بودند را همه می شناسند، آقای رستم قاسمی که وزیر نفت بودند را همه می شناسند، ‌آقای احمد وحیدی که وزیر دفاع بود شناخته شده هستند، آقای سجادی چهره شناخته شده ای بین دانشگاهیان و ورزشکاران هستند چون قهرمان دو استقامت بودند، اما بعضی از چهره کاملا ناشناخته و جوان هستند و یک ترکیبی از شناخته شده ها و کمتر شناخته شده ها هستند.  آقای محرابیان که قبلا وزیر صنایع بودند چهره شناخته شده ای هستند، بعضی از چهره ها اسمشان مطرح بود که در این لیست نیستند.

کابینه پیشنهادی رئیسی آچار به دست هستند

 در مجموع من فکر می کنم یک کابینه کاری و جدی خواهد بود به قول مهندسان، آچار به دست هستند افرادی چون آقای رستم قاسمی، آقای ضرغامی، آقای محرابیان، آقای سجادی در این سطوح کار کرده اند و فقط پشت میز نشین نبودند و اهل کار هستند.

 مثلا آقای میرکاظمی قبلا وزیر تجارت بودند، حداقل ۸، ۱۰ نفر از اینها چهره های شناخته شده سیاسی و کاری هستند و ترکیبی از چهره های شناخته شده و  کاری هستند، ‌برعکس کابینه های قبلی که بیشتر حرف و وعده و سخن و سخنرانی بود به نظر می رسد اینها کابینه کاری باشند و انشالله که موفق شوند مشکلات کشور را حل کنند. آقای رئیسی وقتی در دستگاه قضا و آستان قدس بودند فرد بسیار کاری و فعالی بودند و در مجموع حتما کابینه ایشان از کابینه یازدهم و دوازدهم موفق‌تر خواهند بود.

دولت روحانی بدشانسی آورد

آقای امیرعبداللهیان یک چهره شناخته شده در امور خارجه و مشاور رییس مجلس بودند. در مجموع به نظر می رسد کابینه آنها بسیار موفق تر از کابینه دولت یازدهم و دوازدهم باشد. البته من نمی خواهم زحمات آنها را نادیده بگیرم آنها هم به نوبه خود تلاش کردند منتهی در دولت دوازدهم تا حدودی بدآورد و مساله برجام به نافرجامی کشیده شد و بعد هم کرونا هم ایران و هم کل جهان را بسیار اذیت کرد. به نظر من می‌توان گفت که بدشانسی هم با آنها همراه بود منتهی یک تفاوت اصلی که این کابینه با کابینه قبلی دارد این است که اینها به مردم بیشتر نزدیک هستند و مردمی‌تر و خاکی‌تر هستند یا به عبارتی با کف خیابان آشناتر هستند.

رئیسی خود را رئیس جمهور همه می داند

در کابینه دولت یازدهم و دوازدهم بعضا صحبت‌هایی می شد که مردم را نسبت به نظام یا کل دولت بدبین می کرد و عملا بعضی از مسؤلین آنهایی که رای ندادند را مورد تمسخر و استهزاء قرار می دادند و صحبتهای آنها اصلا جالب نبود اما آقای رئیسی در مراسم تنفیذ و تحلیف در سخنانش اعلام کرد که خودش را رئیس جمهور کل کشور می داند. این نکته خیلی مهمی است که چه آنهایی که به ایشان رای دادند و چه کسانی که رای به رقیب ایشان دادند یا اصلا رای ندادند یا رای سفید دادند، ایشان خودش را رئیس جمهور همه اینها می داند و خود را موظف می دادند که به همه اینها خدمت کند.

این شاید بزرگترین شاخصه و مشخصه ای است بین این دولت و دولت قبلی باشد که این می تواند بسیاری از گسل‌های اجتماعی را ترمیم کند و موجب پل زدن بین همه اصناف شود و یک وحدت ملی ایجاد شود. دولت سیزدهم همه افراد را چه آنهایی که رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند را به چشم دوست نگاه می‌کند و خدایی نکرده به هیچ کدام از آنها اهانت نخواهد کرد و کرامت انسانها بیشتر از قبل رعایت خواهد شد و این منجر به افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد، چیزی که ما الان به شدت به آن نیازمند هستیم.

فراجناحی بودن به معنای استفاده از وزرای کابینه روحانی نیست

*گفته می شد که برخی از وزرای دولت روحانی هم در این کابینه حضور دارند اما الان لیستی منتشر شده که شاهد این اتفاق نبودیم. برخی بر این باورند که فشارها به رئیسی جواب داده و خبری از فراجناحی بودن لیست نیست...

فراجناحی بودن به این معنا نبود که از کابینه دکتر روحانی، کسی در این کابینه حضور داشته باشد. الان بسیاری از اینها هیچ گونه چسبندگی به هیچ کدام از گروه های سیاسی ندارند. مثلا آقای احمد وحیدی یا آقای عین اللهی، آقای سجادی، آقای میرکاظمی، آقای زلفی گل و آقای ضرغامی جزء چه جناحی هستند؟ اینها جزء هیچ جناحی نبودند و فراجناحی به این معنی نیست که حتما چند نفر از کابینه آقای روحانی در این کابینه حضور داشته باشند.

غفوری فرد: کابینه پیشنهادی رئیسی آچار به دست هستند

افراد لیست کابینه رئیسی به هیچ کدام از جناح های سیاسی تعلق ندارند

 به نظر من کابینه آقای روحانی کابینه ای بود که مورد تایید هیچ کدام از جناح های سیاسی قرار نگرفته بود. ایشان عملا حسابش را از اصولگرایان جدا کرد و اصلاح طلبان از ایشان تبری جستند و از جمله تعبیرهایی که اصلاح طلبان  به کار بردند من خجالت می کشم آنها را بازگو کنم.

به نظر می رسد این افرادی که الان انتخاب شده اند هیچ کدامشان به تعبیری چسبندگی زیادی به هیچ کدام از جناح های سیاسی ندارند. این چهره ها، چهره های مستقلی هستند و این تعبیر کاملا اشتباه است که بخواهیم بگوییم کابینه فراجناحی کابینه ای است که از افراد کابینه آقای روحانی استفاده کنیم. کابینه دکتر روحانی جزء کدام جناح بودند؟ اصلاح طلب بودند؟ آقای ضرغامی کدام جناح بودند؟

*گفته می شد یکسری شخصیتها مثل آقای اسلامی و آقای حاتمی در این کابینه هستند ولی الان نیستند.

آقای حاتمی جزء افراد نظامی است و افراد نظامی نمی توانند جزء افراد سیاسی باشند، افراد نظامی طبق قانون ما اجازه دخالت در سیاست را ندارند. آیا کابینه دکتر روحانی مورد تایید اصلاح طلبان بود؟ آیا مورد تایید آقای خاتمی بود؟ تعابیری که اصلاح طلبان به کار بردند، آقای حجاریان چه چیزی در مورد کابینه گفت؟ گفت رحم اجاره ای. من به شدت با این حرف مخالف هستم یعنی باید احترام رئیس جمهور حفظ شود ولی این لفظی بود که اصلاح طلبان به کار بردند و خیلی لفظ بدی بود.

احتمال می دادیم که اسلامی و حاتمی در کابینه رئیسی باشند اما...

 من‌ آقای روحانی را در داخل نظام می دانم، ایشان رئیس جمهوری بود که مردم به او رای دادند و به احترام رای مردم باید به ایشان احترام گذاشت. آیا ما باید از افرادی که این تعبیر را به کار بردند در کابینه دعوت می کردیم که بگوییم ما فراجناحی هستیم؟ آقای حاتمی چون نظامی بودند نمی توانستند در سیاست باشند، هرچند ما هم احتمال می دادیم که آقای اسلامی و آقای حاتمی در این کابینه باشند ولی در نهایت تصمیم آقای رئیسی چیز دیگری بود.

 این به هیچ وجه به کابینه فراجناحی زیانی وارد نمی کند. اینکه بگویند ایشان وام دار اصولگرایی است یا فراجناحی یعنی به این جناح یا آن جناح باج دهند تعبیر خوبی نیست. ایشان از اول هم پیام تحول را دادند و به نظر من این کابینه، کابینه ای است که به معنای کامل تحول ایجاد خواهد کرد و امیدواریم که این تحول مثبت باشد و در کارشان موفق باشند.

نمی توان منافع و مصالح مملکت را فدای کلمه فراجناحی کرد

اگر سخنرانی های آقای رئیسی را بررسی کنیم، به نظر می رسد که این کابینه برای خدمت و پر کردن گسل‌های اجتماعی بسیار آماده است، بالاخره رئیس جمهور باید در خارج نماینده کشور و ملت باشد و باید در خارج و در داخل باید کرامت و شان او حفظ شود.

من اصلا بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی‌کنم و به خیلی از اصلاح‌طلبان احترام می گذارم اما باید توجه داشته باشید که در اینجا نمی توان منافع و مصالح مملکت را فدای کلمه فراجناحی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.