جهانپور: منعی برای ورود فایزر و مدرنای غیرآمریکایی نداریم

کیانوش جهانپور درباره نتیجه ورود بخش خصوصی به موضوع واردات واکسن، بیان داشت: شرکت‌های خصوصی که ماه‌ها است برای واردات واکسن مجوز گرفته‌اند تاکنون تنها یک مورد موفق به واردات ۳۱۴ هزار دز واکسن شده‌اند، آن هم با قیمتی بالاتر از آنچه تاکنون خریداری شده و با تاریخ مصرف حدود یک ماه که تمامی آنها مصرف شد، سایر بخش‌های خصوصی هم اگر می‌توانستند واکسنی بخرند تاکنون به داخل کشور انتقال می‌دادند.

وی همچنین درباره ابهام مطرح شده درخصوص استفاده نکردن ایران از کمک‌های پزشکان بدون مرز برای مبارزه با کرونا، اظهار داشت: آن کمک‌ها نه انتقال تجربه خاصی به همراه داشت و نه محتوای کمک‌ها قابل توجه بود و نه اصلا قابل استفاده بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلی در هزینه کردن برای واردات واکسن وجود نداشته، گفت: اینکه بیان شده باید ۷۲۰ میلیون یورو هزینه شده برای دارو را صرف واکسن می‌کردیم، نشان می‌دهد ما مشکلی برای تامین هزینه واکسن نداشتیم بلکه مشکل در تامین واکسن بوده است.

ضمن اینکه باید در نظر داشت تامین دارو و تامین واکسن دو مقوله جدا از هم هستند و نمی‌شود به بیماری که مبتلا به کرونا است به جای دارو، وعده واکسن برای ماه‌های آینده را داد! بلکه این مقوله باید به موازات هم پیش رود.

جهانپور درباره تلاش‌ها برای تامین واکسن، افزود: یک نمونه خرید واکسن از سبد کوواکس بوده که پیش پرداخت‌ها برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن صورت گرفته است. هزینه‌ای که برای تامین این میزان از واکسن انجام شده حدود ۲۰۰ میلیون دلار است و باید توجه داشت که این تنها یکی از مسیرهایی است که ما برای تامین واکسن رفته‌ایم.

بیشترین حجم واکسن خریداری شده تاکنون از چین بوده که برای آن هزینه شده و می‌شود و ادامه خواهد داشت، مسیرهای دیگری را نیز در حال پیگیری هستیم اما تا زمانی که نهایی نشود نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

جهانپور در پایان اظهارداشت: پیش‌بینی می‌کنیم با تحقق تلاش‌ها برای خرید واکسن، تا اوایل مهر حدود ۴۰ میلیون دز واکسن را از منابع مختلف خارجی خریداری و تامین کنیم.

گفتنی است، هفته گذشته برخی افراد اظهاراتی درباره لزوم تامین واکسن حتی با قیمت بالاتر داشتند. برداشت‌ها از این اظهارات به گونه‌ای بود که شاید آنطور که باید برای تامین واکسن هزینه نشده و گویی کانتینرهای واکسن در اطراف کشور برای ورود معطل پرداخت هزینه واکسن هستند. این در حالی است که هفته گذشته در گزارشی درباره تحریف واقعیت‌ها درباره واکسن توضیحات مبسوطی ارائه دادیم. مسائلی از جمله تحریم‌های دارویی، کمبود واکسن در دنیا به دلیل نیاز خود کشورهای تولید‌کننده، بدعهدی تولید کنندگان واکسن و... از جمله مواردی بوده که تاکنون مانع تامین واکسن به‌اندازه نیاز کشور بوده است. به این موارد اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو را هم که از نظر گذشت باید اضافه کرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.