پیام بایدن به همتای تونسی خود

سعیّد در این دیدار گفت که تدابیر فوق‌العاده‌ای که اخیرا اتخاذ کرده در راستای اجرای قانون اساسی و پاسخ به اراده ملت به ویژه در سایه بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و گسترش فساد و رشوه بوده است.

روزنامه «رأی الیوم» نوشت که دولت آمریکا، رئیس جمهور تونس را به تسریع بازگشت به مسیر دموکراسی پارلمانی و تعیین نخست‌وزیر جدید پس از گذشت سه هفته از اعلام تصمیمات فوق‌العاده در این کشور، تشویق کرد.

این روزنامه نوشت که «جان وینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با سعیّد، پیام مکتوب «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را تقدیم او کرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مسئول آمریکایی بر حمایت دولت بایدن از ملت تونس تأکید و رئیس جمهور این کشور را به بازگشت سریع به مسیر دموکراسی پارلمانی در تونس تشویق کرد.

وینر و سعیّد همچنین ضرورت تعیین نخست‌وزیر جدید برای تشکیل دولتی توانمند جهت حل‌وفصل بحران‌های اقتصادی و بهداشتی در تونس را بررسی کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که اعطای امکانات به دولت جدید برای تحقق ثبات اقتصادی باعث فراهم شدن فضا برای گفت‌وگوی فراگیر درباره اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی و انتخابات جهت پاسخ به خواسته‌های شماری از تونسی‌ها و ارتقای سطح معیشت آن‌ها خواهد شد.

سعیّد ۲۵ جولای (۳ مرداد) طی فرمانی «هشام المشیشی» نخست‌وزیر تونس را برکنار و خود اداره دولت را بر عهده گرفت، وی علاوه بر این فعالیت پارلمان را تعلیق و مصونیت نمایندگان پارلمان را لغو کرد.

رئیس جمهور تونس می‌گوید که این تصمیمات فوق‌العاده را با استناد به فصل ۸۰ قانون اساسی و برای نجات کشور انجام داده است اما این تصمیمات او باعث اعتراضات گسترده مردمی شده و بسیاری از جریان‌های داخلی آن را «کودتا علیه قانون اساسی» دانستند.

پیام مکتوب رئیس جمهور آمریکا به همتای تونسی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.