تخلیه فوری سفارت جمهوری چک در کابل

رویترز گزارش داد، جمهوری چک قصد دارد سفارت خود در کابل را به‌دلیل سرعت گرفتن تصرفات طالبان، به طور کامل تخلیه کند.

«جیکوب کالهانک» سفیر جمهوری چک در افغانستان در این‌باره گفت: «متعهد به این هستم که دیپلمات‌هایمان را فوراً به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل کنم».

علاوه بر جمهوری چک، برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله فنلاند، دانمارک و نروژ روز جمعه اعلام کردند سفارت‌های خود در کابل را خواهند بست.

از سوی دیگر، آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنجشنبه اعلام کردند تمام کارکنان خود را از سفارتشان در افغانستان خارج خواهند کرد.

در همین راستا، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد قرار است حدود ششصد نیروی نظامی به افغانستان اعزام کند. آمریکایی‌ها نیز برای انتقال کارکنان دیپلماتیک خود به فرودگاه کابل قرار است سه هزار نظامی به افغانستان بفرستند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف در دولت ترامپ، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. دو طرف توافق کردند نیروهای خارجی تا تاریخ یکم می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده تصمیم گرفت این خروج را تا تاریخ یازدهم سپتامبر به تعویق بیاندازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.