وزرای پیشنهادی راه و کشور رأی اعتماد گرفتند

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون با وزرای پیشنهادی کشور و راه و شهرسازی، گفت: پیشنهاد تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه با رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه مطرح شد و وی اعلام کرد که بعد از تصویب مجلس با این تفکیک همراهی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی راه با تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافق است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نمایندگان مشکلات اساسی کشور در حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی را مطرح کردند.

رضایی‌کوچی با بیان اینکه سهم ما از درآمدهای ترانزیتی بسیار ناچیز است، گفت: کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند محل ترانزیت بار از چین و هند به اروپا باشد، اما به علت سهل‌انگاری وزارت راه و ضعف در دیپلماسی اقتصادی، سهم ایران از درآمدهای ترانزیتی بسیار ناچیز است.

وی افزود: محل‌های تولید بار هم به شبکه ریلی وصل نیست، طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد بار کشور از طریق شبکه ریلی حمل و نقل شود، اما امروز کمتر از ۱۰ درصد از بار کشور توسط شبکه ریلی حمل و نقل می‌شود، بنابراین در توسعه شبکه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ناوگان حمل ونقل هوایی کشور واقعاً فرسوده است گفت: ۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمین‌گیر است، عمر مابقی ناوگان هم زیاد است، بلیط‌ها گران و تأخیرها نیز زیاد است که ناشی از ضعف نظارت‌ها است.

رضایی‌کوچی با بیان اینکه سهم ایران از اقتصاد دریا ناچیز است اظهار داشت: ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور وجود دارد، برای همه این مشکلات به وزیر پیشنهادی، راهکارهایی پیشنهاد دادیم.

وی تأکید کرد: درآمدهای ترانزیتی، هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های عمرانی، فاینانس داخلی، منابع بانکی، افزایش منابع دولتی چاه‌های نفتی هستند که در اختیار وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قرار دارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شهرداری به اندازه دولت کار عمرانی انجام می‌دهد، اما نیروهای شهرداری‌ها از ثبات شغلی و میزان حقوق کافی برخوردار نیستند.

وی درباره مدیریت بحران نیز گفت: وزیر کشور در تأمین اعتبارات برای مدیریت بحران ضعیف عمل کرده است و از حداقل اختیارات برخوردار نیست، اعتبارات ناچیزی در اختیار فرمانداران است و باید از سویی، بر شهرداری‌ها نیز نظارت کنند و از سوی دیگر برای تأمین اعتبارات مورد نیازشان نیازمند شهرداری‌ها باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: بعد از این بحث‌ها هر دو وزیر توانستند اعتماد اکثریت قاطع اعضای کمیسیون عمران را به دست آورند. هر دو وزیر مورد حمایت کمیسیون عمران هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.