امریکا خود را برای سقوط کابل آماده می‌کند

 

طبق این گزارش، دستیاران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی فزاینده این احتمال را می‌دهند که ایالات متحده بعد از تاریخ ۳۱ اوت (نهم شهریور)، تاریخی که بایدن قول داده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شود، حضور دیپلماتیک دائم در این کشور نداشته باشد که تغییری بزرگ حتی در مقایسه با چند هفته قبل است.

به نوشته آکسیوس، فرض در حلقه درونی بایدن این بود که کابل در کوتاه مدت قابل حفظ است و این به آمریکا اجازه خواهد داد به لحاظ دیپلماتیک مشارکت داشته باشد و به زنان افغان کمک کند تا حقوق خود را پس از خروج ایالات متحده حفظ کنند.

آکسیوس در ادامه نوشت که به این رسانه گفته شده سه هزار تفنگدار دریایی و سرباز آمریکایی هم که قرار است برای کمک به تخلیه وارد افغانستان شوند، بعد از تاریخ ۳۱ اوت دیگر در آنجا نخواهند بود.

در ادامه این گزارش ذکر شده که سفارت آمریکا در کابل فقط یک ساختمان دیپلماتیک نبود و یک مرکز اطلاعاتی مهم با اسناد و تجهیزات بود که ایالات متحده آن‌ها را حذف یا نابود خواهد کرد و پروتکل‌هایی برای این اقدام در شرایط اضطراری وجود دارد.

آکسیوس سپس در اشاره به حادثه تسخیر لانه جاسوسی در تهران، به نقل از یادداشتی که به دست رادیو ملی آمریکا رسیده، گزارش شده برخلاف سال ۱۹۷۹ که ایرانی‌ها توانستند به برخی مطالب حساس دست پیدا کنند، کارکنان آمریکایی که هنوز در کابل هستند اطمینان خواهند یافت که چیزی برای به دست آوردن وجود ندارد. به دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت کابل دستور داده شده که اسناد مهم و رایانه‌ها را قبل از ترک آنجا نابود کنند.

به نوشته این گزارش، علیرغم تلاش‌ها برای حفظ اطلاعات و حفاظت از پرسنل آمریکایی و حامیان افغان آنها، بایدن باید خود را آماده شکست نمادین دیدن تسلط طالبان بر فضایی که سفارتخانه آمریکا در آن قرار داشت، کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به این رسانه گفت: سفارت همچنان باز است و ما قصد داریم به کار دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه دهیم. ایالات متحده به حمایت از خدمات کنسولی، از جمله خدمات اضطراری برای شهروندان آمریکایی و پردازش و عملیات برنامه روادید مهاجرت ویژه و به مشارکت در دیپلماسی با دولت و مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز خود را بر مقابله با تروریسم ادامه می‌دهیم. ما هر روز وضعیت امنیتی را ارزیابی می‌کنیم تا تعیین کنیم که چگونه می‌توان به بهترین شکل کسانی که در سفارتمان کار می‌کنند را ایمن نگه داریم. این کاری است که ما برای هر پست دیپلماتیک در یک محیط امنیتی چالش‌برانگیز انجام می‌دهیم.

طبق این گزارش، تیم اصلی دیپلماتیک آمریکا که در کابل باقی مانده‌اند آنقدر کم خواهند بود که به سرعت تخلیه شوند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در این کشور ادامه داشته است. بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف در دولت ترامپ، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

علیرغم پیشروی سریع طالبان در افغانستان و تصرف مرکز ولایات یکی پس از دیگری، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیش‌روی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان امروز در یک پیام ویدئویی گفت مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.