انتقاد تند وزیر دفاع انگلیس به نحوه خارج شدن نظامیان آمریکا از افغانستان

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به انتقادات نمایندگان پارلمان این کشور، آمریکا را مقصر وضع پیش آمده در افغانستان دانست و گفت، انگلیس به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

 «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه از رویکرد آمریکا درخصوص خروج نیروهای نظامی از افغانستان به‌شدت انتقاد کرد.

والاس در یادداشتی در روزنامه «ساندی تلگراف»، انتقادات اخیر نمایندگان پارلمان از عملکرد انگلیس درخصوص «شکست در رهبری [مأموریت نظامی] و خیانت به افغانستان» را رد کرد.

وزیر دفاع انگلیس گفت، هنگامی که آمریکایی‌ها قصد خروج از افغانستان را اعلام کرد، جانشینی برای خود در این کشور مشخص نکرد و نیروهای انگلیسی نیز به‌تنهایی قادر به مدیریت اوضاع نبود.

والاس توضیح داد: «یک نیروی یک‌سویه می‌توانست سریعاً به عنوان یک نیروی اشغالگر تلقی شود و فارغ از اینکه کشور اعزام کننده این نیروها چقدر قدرتمند باشد، تاریخ به ما نشان داده است که در افغانستان چه به سرشان خواهد آمد».

او در ادامه گفت: «متکبرانه است که فکر کنیم می‌توانیم به‌طور یک‌جانبه مسائل افغانستان را حل کنیم. راه‌حل این مسئله نیازمند چندملیتی بودن این نیروها است و اینکه ملت‌های درگیر، تمام ابزارهای ملت‌سازی را از جمله قدرت سخت، قدرت نرم، کمک خارجی و اتحاد سیاسی را فراهم کنند. از همین رو باید واقع‌بین باشیم که مدیریت چنین مسائلی که دهه‌ها طول می‌کشد و یک شبه محقق نخواهد شد».

والاس افزود: «هنگامی که آمریکا توافق [با طالبان] و خروج [از افغانستان] را اعلام کرد، تلاش کردم دیگرانی را بیابم که جای آن‌ها را پر کنند. اما فایده‌ای نداشت. جوامع درمانده و پارلمان‌های کشوری پس از دیگری، [بیان داشتند] که میلی به این کار ندارند. این مسئله زمانی دشوارتر شد که در توافق [آمریکا و طالبان] اینگونه اظهار شد که آن‌ها پیروز شده‌اند. حتی قبل از این توافق، به عنوان وزیر دفاع مصمم بودم که هرگز نباید آرایش‌بندی ما دوباره به شکلی باشد که گزینه‌های ما محدود باشند».

نمایندگان پارلمان انگلیس که از زمان حمله آمریکا به افغانستان، عضو این مجلس بوده‌اند اعلام کردند، تصمیم لندن برای قطع حمایت نظامی از دولت مستقر در کابل، تمامی «دستاوردهای» دو دهه قبل را از بین می‌برد.

«جانی مرسر» که چند ماه پیش از سمت مشاور وزیر دفاع استعفا کرد به بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم مشاهده نابودی تمام آنچه اینقدر سخت برای به دست آوردن آن و ایجادش در افغانستان تلاش کرده‌ایم به شدت تحقیرآمیز است».

«تام تانگنهات»، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس گفته بحران فعلی را می‌توان نتیجه اشتباهات تک تک سه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا دانست. او اضافه کرد این تصور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه افغانستان بعد از خروج نظامیان غربی می‌تواند به امنیت داخلی دست پیدا کند اشتباه است.

«راری استیوارت» از مشاوران سابق کابینه انگلیس که اقدام به تأسیس یک خیریه در کابل کرده بود گفت: «ایران و روسیه خلأ موجود را پر خواهند کرد، پاکستان هم در خلایی که ما به جا گذاشته‌ایم حضور دارد.»

«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه اسبق انگلیس انگشت اتهام را به سمت واشنگتن نشانه گرفت. او در گفت‌وگو با رادیو تایمز گفت: «فکر می‌کنم که باید صادقانه گفت خروج در این مقطع زمانی نتیجه یک سوءقضاوت از سوی بایدن بوده است».

اظهارات وزیر دفاع انگلیس در حالی صورت می‌گیرند که این کشور در حال اعزام حدود ششصد نظامی به افغانستان است تا خروج شهروندان انگلیسی از این کشور را میسر کنند. امروز (یکشنبه) گزارش شد که یک فروند هواپیمای هرکولس حامل دیپلمات‌ها و شهروندان انگلیسی، فرودگاه کابل را ترک کرده است.

«لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل روز شنبه اعلام کرد تعداد دیپلمات‌ها و مقامات دولتی انگلیس در افغانستان از حدود پانصد نفر به «چند ده» نفر کاهش یافته است. گفته می‌شود با شتاب گرفتن تحرک طالبان برای تصرف کابل، بریستو عصر دوشنبه افغانستان را ترک خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.