مشکل اصلی ایران به اف‌ای‌تی‌اف برمی‌گردد

محسن دلاویز کارشناس اقتصادی گفت به نظر می رسد مهمترین کار ویژه دولت چگونگی کسب درآمد از سوی دولت است که البته درآمد نفتی نیز در این حوزه جایگاه ویژه ای را دارا است.

دلاویز در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع موافقان و مخالفان کابینه رئیسی چه می گویند؟ با اشاره به تعیین جواد اوجی برای تصدی وزارت نفت گفت: بدنه این وزارتخانه واکنش مثبتی به این انتخاب نشان داده چرا که وی از  کارکنان وظایف وزارتخانه هستند و نفتی محسوب می شوند.

دلاویز با اشاره به اینکه گزینه پیشنهادی برای وزارت نفت چالش ها و فرصت ها در این وزارتخانه را به خوبی می شناسد، گفت: ما با چالش بسیار بزرگی در حوزه انرژی روبرو هستیم و لازم است هر چه سریعتر راهبردی دقیق را در این بخش تنظیم کنیم .

این کارشناس با اشاره به سرمایه‌گذاری های سنگین صورت گرفته در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در جهان، تاکید کرد: بیم آن می‌رود که طی یک دهه تا یک و نیم دهه آینده جهان به این نتیجه برسد که تا استخراج انرژی‌های فسیلی دیگر نیازی نیست در این صورت ما با حجم عظیم ذخایری که در زیر زمین داریم به چالشی بزرگ خواهیم خورد چرا که ثروت ما در زیر زمین باقی نخواهد ماند.

وی گفت: از این رو راهبرد ما باید این باشد که هرچه سریع‌تر با تعامل با جهان و استفاده از تکنولوژی‌های روز بتوانیم ثروت زیر زمینی خود را به روی زمین منتقل کنیم و از آن بهره مند شویم.

وی گفت: بازیافت میادین نفتی ایران کمتر از ۲۵ درصد است و هر روز که به عمر چاه های نفتی ایران افزوده می‌شود، با فرسودگی بیشتر تجهیزات روبرو می شویم به عنوان مثال در گچساران ما درحال استفاده از تجهیزاتی هستیم که ۸۰ سال عمر دارند و در حقیقت امروز باید در موزه باشند.

دلاویز ادامه داد: طبق برآوردها و بیش از ۲۰ میلیارد دلار اعتبار برای بهسازی این تجهیزات و نوسازی آنها نیاز داریم.

این کارشناس اقتصادی گفت :بدون حل کردن مشکل تحریم و بدون تعامل با دنیا بی تردید نمی‌توان چنین سرمایه و تکنولوژی را فراهم کرد.او در توضیح این مطلب اضافه کرد: برای حفظ حداقل ها نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با دو بر چالش بزرگ روبرو است تاکید کرد یکی از این چالش ها مصرف بالای انرژی است به طوری که آمارها نشان می‌دهد ایران و نیم برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌کند و از سوی دیگر با مشکل عمده در بخش سرمایه اجتماعی مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه صیانت از سرمایه اجتماعی و بخش مهمی از مشکلات را حل می‌کند تاکید کرد: متاسفانه سرمایه اجتماعی در ایران طی سال‌های اخیر با کاهش محسوس روبه‌رو شده و ترمیم این اعتماد عمومی از ملزومات مهم پیشروست.

وی در بخش دیگری سخنانش با استقبال از حضور رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:شرایط امروز کشور به گونه ای است که باید جهت‌گیری‌های سیاسی را کنار بگذاریم و همه به حل بحران بیندیشیم چرا که در موقعیتی بسیار خطیر و اضطراری قرار داریم.

او گفت:در کل فکر می کنم برای عبور از این شرایط به کابینه قوی‌تری نیاز داشتیم اما امیدوارم کسانی که توانمندی بالاتری در کابینه دارند جور بقیه را بکشند و کشور را از این شرایط ویژه عبور دهند.

مشکل اف‌ای‌تی‌اف باید رفع شود

در ادامه این نشست، خلج، کارشناس حوزه اقتصاد انرژی گفت مشکل اساسی کشور ما امروز تحریم‌ها نیست بلکه پیدا کردن راهی برای بازگشت به درآمدهای صادراتی به داخل کشور است. وی با اشاره به این که امیدوار است دولت جدید راهکاری برای حل مسئله برجام بیابد، تاکید کرد: بحران اساسی ما امروز بازگشت به برجام نیست بلکه مشکل اصلی عضویت در اف‌ای‌تی‌اف می‌گردد. این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: مهمترین ویژگی که در میان وزیران به کار می‌آید و داشتن جسارت است و افراد جسور می‌توانند تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.