پشت پرده ورود فاضلاب بیمارستان کوثر به جوی آب چیست؟

انتشار تصاویری در فضای مجازی خبر از موضوعی هولناک می‌داد موضوعی که می‌توانست سلامت مردم استان فارس و به خصوص شیراز را تحت شعاع خود قرار بدهد. در تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده، فیلمبردار مدعی شده است که در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان کوثر شیراز فضایی برای جمع آوری فاضلاب این بخش در نظر گرفته شده است و در ادامه با نشان دادن جوی فاضلاب ادعا می‌کند که فاضلاب این بخش در جوی آب رها شده است.

فاضلاب، بیمارستانی نیست و خطری ندارد

مسئول بهداشت بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان کوثر به خبرنگار مهر گفت: آبی که از بیمارستان مؤثر به جوی‌های مجاور روانه شده است آبی کاملاً بی خطر است و اصلاً فاضلاب بیمارستانی نیست زیرا با توجه به مقررات اعلام شده فاضلاب بیمارستانی در شرایط ویژه‌ای نگهداری و توسط تیم‌های مشخصی حمل و معدوم می‌شود.

محمد صادق شبیری در ادامه بیان کرد: عملیاتی که در این تصویر نشان داده شده است مربوط به تست تانکرهای این بیمارستان برای جلوگیری از نشتی است و آبی هم که در این عملیات در حال خارج سازی است آب تمیزی بوده که در تانکرهای تأخیری این بیمارستان وجود دارد.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که در بیمارستان کوثر با هماهنگی‌های سازمان انرژی اتمی در حال راه اندازی است بخش ید درمانی بوده که در مجموع دو فازی که برای این طرح در نظر گرفته شده است ۱۰۰ متر مکعب آب در قالب ۵ تانک ۲۰ متر مکعبی است لازم به ذکر است که در فاز نخست این طرح تنها یک تانک به بهره برداری رسیده و در فاز دوم ۴ تانک ۲۰ متر مکعبی که در مجموع ۸۰ متر مکعب ید درمانی است افتتاح خواهد شد این در حالی است که آب رها سازی شده توسط این بیمارستان در راستای تست تانک‌ها برای جلوگیری از نشتی‌های احتمالی بوده است.

او ادامه داد: سازمان انرژی اتمی برای رها سازی آب این بخش نیز مقررات خاصی داشته و برای تخلیه این آب باید سه ماه نگهداری شده تا اشعه‌های رادیو اکتیو از بین رفته و پس از سه ماه می‌توان آب را رها سازی و در فاضلاب شهری رها کرد.

برخی از مسئولان بیمارستان کوثر و بنیاد قلب فارس پس از منتشر شدن این تصاویر در فضای مجازی مدعی شده‌اند که با انتظار دهنده این کلیپ برخورد قانونی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.