گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت تولید کننده بخش معدن

تورم 150 درصدی در بخش معدن؛ رکورد تورم شکست

کدخبر: ۴۳۱۹۳۳
اقتصادنیوز: تورم بالغ بر 150 درصدی بهار 1400 در بخش معدن، در تمامی سال های دهه 90 بی سابقه بوده است.
تورم 150 درصدی در بخش معدن؛ رکورد تورم شکست

به گزارش اقتصادنیوز تورم نقطه به نقطه بخش معدن بر اساس شاخص قیمت تولید کننده این بخش در بهار امسال بالغ بر 150 درصد به ثبت رسیده است. همچنین تورم سالانه نیز در بهار 1400 حدود 112 درصد برآورد شده است. تورم به ثبت رسیده در هر دو شاخص قیمتی، رکورد دار در تمامی سال های دهه 90 است. تورم فصلی بخش معدن نیز در فصل گذشته 38.7 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد در میان بخش های اصلی گروه معدن، بخش مربوط به فلزات بیشترین تورم را در یک سال گذشته و فصل گذشته تجربه کرده است.

شاخص قیمت تولید کننده

شاخص قیمت تولید کننده تغببرات قیمت در مبداء تولید را نشان می دهد، به بیان دیگر این شاخص پیشرانی برای شاخص قیمت مصرف کننده یا تورم محسوب می شود. از همین رو بررسی این شاخص پیشنگر تصویری مناسب از تورمی که قرار است مصرف کننده متحمل شود، می دهد. زمانی که یک کالا تولید می شود فرایند را باید در بازار طی کرده تا به دست مصرف کننده خرد برسد. عموما افزایش قیمت یک کالا در مبدا تولید آن با یک وقفه زمانی خود را در بهایی که تقاضا کننده ی خرد پرداخت می کند، نمایان می شود. به این علت که قیمت محصولات معدنی در مبدا تولید بسیار اهمیت دارد، در مورد بخش معدن شاخص قیمت تولید کننده بسیار اهمیت دارد.

تورم دهه 90 شکست

تورم نقطه به نقطه تولید کننده در بهار 1400 بالغ بر 154 درصد به ثبت رسیده است، به بیان دیگر میانگین دریافتی تولید کننده گان مواد معدنی به ازای فروش محصول شان در داخل کشور در بهار امسال نسبت به بهار 99، 154.1 درصد رشد داشته است. تورم نقطه ای به ثبت رسیده بخش معدن در بهار 1400 با اختلاف بالاترین تورمی است که این بخش در دهه 90 تجربه کرده است. این برای دومین فصل متوالی است که رکورد تورم در این بخش شکسته می شود.

این شاخص قیمتی برای بخش معدن در دهه 90 فراز و فرود زیادی داشته است. این نوسان در حدی است که در سال 94 ما شاهد تورم منفی 13 درصد نیز در این بخش بوده ایم. بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه به نقطه بخش معدن از زمستان سال 98 تا کنون کاملا صعودی و رشدی فزاینده داشته است.

تورم بخش معدن

تورم نقطه ای بخش های گروه معدن

بین دو بخش اصلی گروه معدن؛ استخراج کانی های فلزات و استخراج زغال سنگ، تورم نقطه به نقطه فلزات در بهار 1400 با ثبت رقم 166.2 درصد تورم بالاتری را تجربه کرده است. این درصد تورم فلزات معدنی در دهه 90 بی سابقه بوده است.تورم بخش زغال سنگ نیز در بهار امسال 126.5 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه به در سایر معادن نیز بالغ بر 77 درصد به ثبت رسیده است.

ثبت رکورد 122 در تورم سالانه

تورم سالانه از این حیث که مدت زمان بیشتری را نسبت به تورم نقطه ای مورد بررسی قرار می دهد، با شاخص قیمت نقطه به نقطه تفاوت دارد. تورم سالانه بخش معدن در بهار امسال 112.3 درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر میانگین تورم در یکسال منتهی به بهار 1400 نسبت به میانگین تورم در یکسال منتهی به بهار 99 بالغ بر 122 درصد رشد داشته است.

به مانند تورم نقطه ای در شاخص تورم سالانه نیز تورم رقم خورده در بهار جاری رکورد دار دهه 90 است. بیشترین تورمی که در این شاخص در سال های گذشته رقم خورده بود مربوط به تورم 79 درصدی زمستان 99 بوده است. بالا تر بودن تورم نقطه نسبت به تورم سالانه بیانگر رشد شدید قیمت ها در بخش معدن در ماه های گذشته است.

تورم بخش معدن

تورم فصلی در بخش معدن

شاخص قیمت تولید کننده در بخش معدن در بهار امسال نسبت به زمستان 99 بالغ بر 38 درصد رشد داشته است، به بیان دیگر تورم فصلی بخش معدن در بهار 1400، 38.7 درصد به ثبت رسیده است. نرخ تورم فصلی به ثبت رسیده در بهار 1400 همراه با تورم فصلی تابستان 99، بالاترین تورم های فصلی به ثبت رسیده در دهه 90 برای بخش معدن است.

بالا بودن تورم فصلی در بهار گذشته باعث خواهد شد تا در فصول بعدی نیز شاهد کاهش نرخ تورم در بخش معدن در شاخص ها تورم سالانه و نقطه به نقطه نباشیم.

بالاترین تورم در بخش فلزات معدنی

در میان بخش های اصلی گروه معادن بیشتری تورم فصلی به ثبت رسیده در بخش استخراچ کانی های فلزات بوده بوده است. تورم فصلی بهار 1400 در بخش فلزات معدنی 40.4 درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که برای همین بخش تورم فصلی زمستان 99 تنها 14 درصد برآورد شده بود. تورم مربوط به بخش زغال سنگ نیز در بهار امسال 32.7 درصد است.

تورم بخش معدن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید