رایزنی لاوروف و بلینکن درباره اوضاع افغانستان

وزارت امور خارجه روسیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد: لاوروف و بلینکن در این گفت و گوی تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت در خصوص اوضاع افغانستان پس از فرار اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور و سقوط نهادهای حکومتی و تغییر دولت آن گفت و گو و تبادل نظر کردند.   

وزیر خارجه آمریکا از اقدامات کشورش در رابطه با تخلیه کارکنان سفارت آمریکا در کابل و حل مسائل انسانی ضروری بر اثر وضعیت پیش آمده سخن گفت.  

لاوروف هم  ارزیابی کشورش از اوضاع افغانستان با توجه به تماس سفارت روسیه با نمایندگان نیروهای سیاسی اصلی این کشور برای کمک به تامین ثبات، نظم و امنیت افغانستان را برای همتای امریکایی خود اعلام کرد.

وزیران خارجه روسیه و امریکا توافق کردند به رایزنی های خود با شرکت نمایندگان چین، پاکستان و سایر کشورهای ذینفع و سازمان ملل برای کمک به ایجاد شرایط آغاز گفت و گوهای بین افغانی در شرایط جدید ادامه دهند.  

در بیست و چهار ساعت اخیر همزمان با سقوط دولت محمد اشرف غنی و ورود نیروهای شبه نظامی طالبان به کابل، برخی از کشورها اعلام کرده اند که دیپلمات های خود را از افغانستان خارج می کنند.

آمریکا دیروز اعلام کرد که کارکنان سفارتش در کابل، ظرف ۷۲ ساعت آینده خاک افغانستان را ترک می کنند.

سوئد نیز اعلام کرد که همه کارکنان سفارت این کشور در کابل از افغانستان خارج شده اند.

ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان اعلام کرد که این کشور بخشی از کارکنان سفارت خود در افغانستان را تخلیه می کند.

  کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه به رادیو اکو مسکو گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ نفر در سفارت روسیه در کابل کار می کنند که شماری از آنها به مرخصی اعزام و شماری نیز از این کشور تخلیه خواهند شد.

وی افزود: به این ترتیب سعی خواهد شد تا در ساختمان سفارت روسیه، شمار زیادی حضور نداشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.