واکنش رئیس‌جمهور آلمان به تحولات اخیر افغانستان

به گزارش رویترز، رئیس جمهور آلمان در واکنش به انتشار تصاویر هجوم مردم کابل به فرودگاه بین المللی این شهر و تلاش برای گریختن از افغانستان در پی تسلط طالبان، آن را مایه شرمساری دولت های غربی خواند.

«فرانک-والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان، امروز سه شنبه گفت که تصاویر منتشر شده از مردم افغانستان که در حال تلاش برای فرار از کابل هستند، مایه شرم کشورهای غربی است. اشاره وی به تصاویر ویدئوهای منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی از خیل عظیم شهروندان افغان در فرودگاه بین المللی این کشور پس از سقوط کابل به دست طالبان است.

اشتاین مایر در ادامه افزود: ما در حال تجربه یک فاجعه انسانی هستیم که در قبال آن مسئولیت داریم.

وی همچنین اضافه کرد که هر کاری باید برای کمک به افغان هایی که در معرض تهدید و خشونت هستند، انجام شود.

«آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان نیز امروز سه شنبه، در همین رابطه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» خواست که از ماموریت خود در افغانستان که منتقدان از آن به عنوان یک آبروریزی یاد می کنند، درس بگیرد.

سخنان وی در حالی است که کشورهای غربی تلاش کردند عملیات دشوار تخلیه شهروندانشان از طریق فرودگاه کابل را انجام دهند.

در همین حال خبرگزاری آلمان اعلام کرد که برلین به دلیل مسلط شدن طالبان بر دولت در افغانستان، کمک های توسعه ای به این کشور را قطع کرده است.

همزمان با سقوط کابل به دست طالبان در روزهای گذشته و فرار «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق این کشور، هزاران نفر از شهروندان کابل به قصد خروج از افغانستان به سمت فرودگاه کابل هجوم آوردند که اکثر آنها بدون پاسپورت و روادید هستند.

همه اینها در حالی بود که تمام کارمندان فرودگاه کابل وظایف شان را ترک کرده بودند و هیچ فردی مانع حضور مردم در خط پرواز نمی‌شد.

پیش از این، وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را در دست می‌گیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.