رد اتهام حمایت از طالبان از سوی رئیس جمهوری پاکستان

رئیس جمهوری پاکستان اتهام مقامات افغانستان و کشورهای غربی مبنی بر حمایت اسلام‌آباد از طالبان را رد کرد و گفت: پاکستان منتظر از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان و آماده مشارکت در بازسازی این کشور است.

بر اساس اعلام روابط عمومی کاخ ریاست جمهوری پاکستان، «عارف علوی» این اظهارات را در جریان سفر اخیر خود به ترکیه و طی مصاحبه با تلویزیون رسمی این کشور (تی آر تی)  عنوان کرد.

علوی گفت: حضور ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان با هزینه تقریباً دو تریلیون دلار و صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری همراه بوده است، بنابراین من فکر می کنم بازی سرزنش و به زبان آوردن اتهامات آسان است.

وی اظهار داشت: پاکستان از طالبان مطالبه می‌کند مانند اطمینانی که به چین و ایالات متحده داده، آنان اجازه ندهند تا خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جمهوری پاکستان در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام‌آباد نگران احیای مجدد گروه های تروریستی پس از حضور طالبان در کابل و هرگونه پیش شرط با دولت جدید در افغانستان است، گفت: طالبان به چین و آمریکا اطمینان داده اند و همین انتظار را نیز پاکستان از آنان دارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پاکستان طالبان را به عنوان نماینده قانونی مردم افغانستان به رسمیت می شناسد، گفت: هر تصمیمی که دولت اسلام‌آباد اتخاذ کند با مشورت تعدادی از کشورها اتفاق خواهد افتاد. با این حال ما باید وضعیت را در صورت بروز ارزیابی کنیم.

عارف علوی افزود: هر کس [قدرت حاکم] در افغانستان باشد ما به آنها به عنوان همسایه خود برای اطمینان از صلح اعتماد خواهیم کرد.

رئیس جمهوری پاکستان خروج آمریکا از افغانستان را "شتابزده" توصیف کرد و گفت: پاکستان همواره سعی کرد تا آمریکا را متقاعد کند که جنگ راهکار نیست و راه حل بهتر مذاکرات است.

براساس این گزارش، سخنگوی دولت و وزیر امور اطلاع رسانی پاکستان امروز (سه‌شنبه) طی کنفرانس خبری در اسلام‌آباد تحولات اخیر در کابل و تلاش‌ها برای پایداری صلح را خوشایند دانست و گفت: توقع داریم تا طالبان تابع حقوق بشر و قوانین بشردوستانه باشند.

«فواد حسین» افزود: پاکستان درخصوص افغانستان با کشورهای دوست در تماس است و ما برای هر تصمیمی درباره حکومت طالبان با کشورهای جهان همفکری خواهیم کرد.

اعضای کمیته امنیت ملی پاکستان در جلسه‌ روز گذشته خود برای بررسی اوضاع افغانستان بر لزوم پیروی از اصل عدم دخالت در این کشور تاکید و گفتند: همه طرف‌ها در افغانستان به قانون احترام و از حقوق بنیادین مردم حفاظت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.