خروج از افغانستان، نقطه سیاه کارنامه بایدن می‌شود؟

کارکنان سفارت ایالات متحده در کابل در شرایطی ساختمان سفارت را ترک کردند که دیپلمات‌ها و مقامات امدادی پیش‌بینی می‌کنند که یک فاجعه انسانی جدید در راه است. دولت با فرار اشرف غنی از افغانستان عملا سقوط کرده و نیروهای طالبان عکس‌های خود را در هنگام اشغال کاخ ریاست‌جمهوری منتشر کرده‌اند.

با وجود هزینه دو تریلیون دلاری ایالات متحده طی دو دهه، مقامات فعلی و سابق آمریکایی به فارین پالیسی گفته‌اند سقوط خیره کننده دولت، رهبران برجسته دولت بایدن را تقریباً غافلگیر کرده است. این مقامات که بسیاری از آن‌ها سفرهای متعددی به افغانستان داشته‌اند، حال و هوای داخل وزارت خارجه را مستأصل و بی‌روحیه توصیف کرده‌اند. پیش از این گفته شده بود که به دیپلمات‌های سفارت آمریکا در کابل دستور داده شده تا اسناد حساس را از بین ببرند و با هلیکوپتر و وسایل نقلیه زرهی راهی فرودگاه کابل شوند.

همین یک ماه پیش بود که جو بایدن ادعا کرد که هیچ شباهتی میان خروج از افغانستان و شکست آمریکا در ویتنام –که نهایتا ایالات متحده در سال ۱۹۷۵ پس از سال‌ها درگیری در آن‌جا مجبور به فرار شد- وجود ندارد. بایدن در ماه جولای تاکید کرد: «اصلا در شرایطی قرار نداریم که بار دیگر شاهد باشیم پرسنل ما از پشت‌بام سفارت آمریکا از افغانستان خارج می شوند.این‌ها اصلا قابل مقایسه نیستند».

متن کامل این گزارش را با تیتر «رمزگشایی از فروپاشی یک شبه ارتش افغانستان/واشنگتن غافلگیر شد» در اقتصادنیوز بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.