چین: نقش آمریکا تخریب است نه ساختن

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از آمریکا بابت ناآرامی و آشوبی که در افغانستان برجای گذاشته، گفت: بایدن گفته بود که هیات آمریکا در افغانستان هرگز به دنبال ملت‌سازی نبود و این درست است. نقش آمریکا تخریب است نه ساختن.

به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، اظهارات هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به صحبت‌های روز دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شد که گفته بود با وجود مشکلات فراوان، آمریکا در میانه فتح برق‌آسای کابل توسط طالبان خیلی سریعتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد،‌ از تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت می‌کند.

هوآ چونینگ همچنین گفت:‌ فرار مردم از کابل و سوار شدن به هواپیما در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در پایتخت افغانستان به سقوط و کشته شدن چندین نفر از آن منجر شد.‌ مایه تاسف است که می‌بینیم آشفتگی ویرانگر در فرودگاه کابل در چند روز گذشته بسیار آشنا به نظر می‌رسد. آمریکا به اسم مقابله با تروریسم جنگ در افغانستان را آغاز کرد اما آیا پیروز هم شد؟ در ۲۰ سال گذشته،‌ تعداد گروه‌های تروریستی در افغانستان بسیار زیاد شد و به ۲۰ مورد رسید و بیش از ۱۰۰ هزار افغان کشته یا زخمی و بیش از ۱۰ میلیون افغان دیگر هم بی‌خانمان و آواره شده‌اند. آیا آمریکا به منطقه صلح آورد؟

وی ادامه داد: چین امیدوار است که ایالات متحده بتواند به طور جدی در مورد استفاده از زور و مداخلات نظامی خود تامل کند، از مداخله ناخواسته در امور داخلی سایر کشورها تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر جلوگیری کرده و صلح و ثبات دیگران را تضعیف نکند. چین به عنوان بزرگترین همسایه افغانستان، همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته، به عدم دخالت در امور داخلی افغانستان پایبند بوده و سیاست دوستانه‌ای در قبال تمامی مردم افغانستان در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: دولت پکن همواره در پیشبرد راه‌حل سیاسی مساله افغانستان نقش سازنده ایفا کرده و بر اساس احترام کامل به حاکمیت این کشور و خواسته‌ جناح‌های مختلف در افغانستان، تماس‌ها و ارتباطات خود را حفظ کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چین، طالبان افغانستان را تشویق می‌کند تا از یک سیاست مذهبی معتدل پیروی کنند، در ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر همکاری کرده و یک سیاست خارجی صلح‌آمیز و دوستانه را به ویژه با کشورهای همسایه دنبال کنند. امیدواریم که طالبان افغانستان با تمامی سازمان‌های تروریستی از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی دیگر ارتباطی نداشته باشند تا از تبدیل مجدد افغانستان به محل تجمع نیروهای تروریستی و افراطی جلوگیری شود.

هوآ چونینگ در پاسخ به خروج پرسنل سفارتخانه و اتباع خارجی از افغانستان،‌ از اداره‌های مربوطه خواست تا برای اطمینان از ثبات در افغانستان برای حفظ امنیت و حقوق مشروع مردم و اتباع بیگانه و تسهیلات لازم برای جلوگیری از تخلیه‌ها به منظور اجتناب از تلفات بیشتر یا ناخواسته اقدامات موثری انجام دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.