چین آماده برقراری روابط جدید با افغانستان شد

 

«تاس» گزارش داد، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه (امروز) طی کنفرانس خبری در پکن از مواضع این کشور در قبال تحولات جدید در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور دفاع کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک چین در جمع خبرنگاران اعلام کرد، موضع چین در قبال مسائل مرتبط با افغانستان «روشن و صریح» است.

به گفته ژائو لی جیان، چین برای برقراری روابط دیپلماتیک تازه با افغانستان آمادگی دارد البته بعد از اینکه اوضاع تثبیت شود.

وی در این باره گفت: «تنها بعد از اینکه یک حکومت دارای مدارا و باز در آنجا (افغانستان) تشکیل شود، دولتی که به اندازه کافی منافع این کشور را نمایندگی کند در آن صورت می‌شود درباره اینکه آیا چین روابط دیپلماتی تازه با افغانستان برقرار خواهد کرد، صحبت کرد».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «موضع ما روشن و صریح است. ما منتظر خواهیم شد و دولت جدید را بعد از اینکه تشکیل شود به رسمیت خواهیم شناخت».

«هوآ چون‌یینگ» یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین دوشنبه هفته جاری، یک روز بعد از تسلط طالبان بر کابل درباره موضع پکن توضیحاتی داده بود.

او با تاکید بر اینکه پکن به حق مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت خود به طور مستقل احترام می‌گذارد افزود، چین مایل است به گسترش روابط دوستانه و همکاری با افغانستان ادامه دهد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.