فیس بوک در برابر طالبان کوتاه نمی‌آید؟

فیس بوک حتی اگر ایالات متحده وضع تحریمها علیه طالبان را متوقف کند، ممکن است ممنوعیت علیه این گروه را رفع نکند.

وزارت خارجه آمریکا طالبان افغانستان را مانند طالبان پاکستان در فهرست سازمان تروریستی خارجی قرار نداده است اما واشنگتن این گروه را به عنوان تروریست جهانی به شکل خاص مشخص شده، تحریم می کند که داراییهای موجود در آمریکا را برای آنها بلوکه کرده و همکاری شهروندان آمریکایی با آنها را ممنوع می کند.

مونیکا بیکرت، نایب رییس سیاست محتوای فیس بوک در تماس با خبرنگاران درباره جدیدترین گزارش اجرای استانداردهای جامعه این شرکت گفت: مادامی که بر اساس قانون آمریکا توصیه شده است،  آنها اجازه فعالیت نخواهند داشت و حتی اگر از سوی قانون آمریکا هم توصیه نشود، ما یک تحلیل خط مشی خواهیم داشت تا تصمیم بگیریم آیا طالبان از سیاست سازمان خطرناک این شرکت تخطی می کنند یا خیر.

فیس بوک اعلام کرده که طالبان را یک گروه تروریستی مشخص کرده و فعالیتش را در پلتفرمهای این شرکت ممنوع کرده است. بیکرت اعلام کرد این ممنوعیت پیش از پیوستن وی به فیس بوک در سال ۲۰۱۲ وجود داشته است.

شرکتهای فناوری بزرگ آمریکایی در خصوص نحوه برخورد با طالبان که کنترل افغانستان را پس از خروج نیروهای آمریکایی به دست گرفته است، زیر ذره بین رفته اند. یوتیوب شرکت آلفابت اعلام کرده که به دلیل تحریمهای آمریکا، فعالیت طالبان را ممنوع کرده اما توییتر به این گروه اجازه حضور داده است.

رز جسکون، مدیر دموکراسی و ابتکار فناوری در لابراتوار تحقیقات دیجیتالی شورای آتلانتیک در این باره اظهار کرد: در سال ۲۰۰۱ که آمریکا به افغانستان حمله کرد، این شرکتها وجود نداشتند و اکنون با تصمیمات متعاقب شبیه تصمیمات حکومتی دولتها روبرو هستند.

بر اساس گزارش رویترز، طالبان سواد دیجیتالی پیدا کرده و اکنون استفاده گسترده ای از پلتفرمهای شبکه اجتماعی و سرویسهای پیام رسان مانند واتس اپ و تلگرام برای ارتباط با شهروندان افغان و جامعه بین المللی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.