استقبال اردوغان از  اظهارات معتدل رهبران طالبان

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به منصرف‌نشدن آنکارا از برعهده گرفتن مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل، گفت حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت موقعیت دولت جدید این کشور در محافل بین‌المللی می‌شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش هنوز به دنبال به‌دست گرفتن مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل است.

اردوغان بامداد پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی توضیح داد: «حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت موقعیت دولت جدید کابل در محافل بین‌المللی می‌شود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه از اظهارات معتدل رهبران طالبان استقبال می‌کند، گفت: «آماده همکاری برای حفظ منافع خود و شادی افغان‌ها هستیم. ما همچنان در تلاش هستیم تا امنیت فرودگاه کابل را حفظ کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «فارغ از اینکه چه دولتی [در کابل] بر سر کار است، ایستادن در کنار افغانستان در زمان‌های خوب و بد، نیاز دوستی و برادری است».

اردوغان با بیان اینکه اولویت ترکیه حفظ امنیت اتباع کشورش در افغانستان است، افزود ۵۵۲ تبعه ترکیه‌ای تاکنون از این کشور خارج شده‌اند.

وی همچنین خبر داد که در روزهای آینده با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره روابط آنکارا با ابوظبی نیز اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که امارات عربی متحده به زودی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در کشور ما انجام می‌دهد و آنها اهداف و برنامه‌های سرمایه گذاری بسیار جدی دارند».

پیش از این نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه ضمن استقبال از بیانیه‌های گروه طالبان بعد از به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان، گفت آنکارا با تمام طرف‌ها در این کشور به گفت‌وگو می‌پردازد. (جزئیات بیشتر)

طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و روز یکشنبه بعد از ورود به کابل، دولت «اشرف غنی» در افغانستان سقوط کرد. بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.