تماس وزیرخارجه آمریکا با وزرای خارجه سعودی و انگلیس درباره افغانستان

وزیر خارجه آمریکا در تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان انگلیسی و سعودی، درباره تداوم هماهنگی‌ها درخصوص افغانستان و راه‌های حمایت از مردم این کشور صحبت کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به صورت تلفنی با «دومینیک راب» همتای انگلیسی و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بخش اعظم این گفت‌وگوها روی مسئله افغانستان و وضعیت این کشور پس از سقوط دولت کابل به‌دست گروه طالبان متمرکز بود.

در بیانیه این وزارتخانه درباره تماس بلینکن با راب آمده است: «آنها درباره تداوم هماهنگی‌ها در افغانستان از جمله راه‌هایی برای تشویق به پایبندی [طالبان] به الزامات بین‌المللی و همچنین ایمنی و امنیت تمام اتباع افغان و خارجی در این کشور رایزنی کردند».

وزارت خارجه آمریکا درباره گفت‌وگوی بلینکن با بن‌فرحان نیز توضیح داد: «آنها درباره افغانستان و روش‌هایی برای حمایت از مردم این کشور صحبت کردند. آنها همچنین دیگر اولویت‌های منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند».

پیش از این نیز «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه راهی برای خروج از افغانستان بدون وقوع آشوب در این کشور وجود نداشت، گفت توافق دولت قبل واشنگتن با طالبان بود که مانع حملات آنها به نظامیان آمریکایی شد. (جزئیات بیشتر)

طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و روز یکشنبه بعد از ورود به کابل، دولت «اشرف غنی» در افغانستان سقوط کرد. بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.