علت مخالفت الحریری با طرح واردات سوخت از ایران

همزمان با بحران شدید سوخت در لبنان، رئیس جریان المستقبل در این کشور بلافاصله پس از اظهارات دبیرکل جنبش حزب‌الله در خصوص خرید سوخت از ایران، به اتهام‌‌زنی به حزب‌الله و ایران پرداخت و مخالفت شدید خود را با این گام اعلام کرد.

«سعد الحریری»‌ رئیس جریان المستقبل لبنان و از افراد نزدیک به دولت عربستان سعودی، امروز (پنجشنبه)، تنها پس از گذشت حدود یک ساعت از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله مخالفت خود را با اظهارات او در خصوص خرید سوخت از ایران اعلام کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، امروز، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت تا ساعات آینده از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند.

سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا ورژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرد که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

سعد الحریری در واکنش به این اظهارات در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «آیا آنچه صبح امروز درباره رسیدن کشتی‌های ایرانی شنیدیم یک مژده خوشحال‌کننده برای لبنانی‌هاست یا یک اعلام جنگ خطرناک در خصوص وارد کردن لبنان به جنگ‌های داخلی و خارجی؟»

الحریری در ادامه ادعا کرد: «حزب‌الله می‌داند که بحران سوخت لبنان ناشی از قاچاق عامدانه [به سوریه] برای خدمت به نظام سوریه است. مؤثرترین حالت آن است به جای منت گذاشتن بر سر لبنانی‌ها با دریافت مازوت ایران، قاچاق متوقف شود».

رئیس جریان المسقبل همچنین مدعی شد: «حزب‌الله همچنین می‌‌داند که کشتی‌های حمایتی ایران با خود به لبنان خطرات و تحریم‌های بیشتر به همراه خواهند داشت همچون تحریم‌های ونزوئلا و برخی دیگر از کشورها».

وی همچنین با اشاره به بخش دوم اظهارات سید حسن نصرالله مدعی شد که تلقی کردن کشتی‌های ایران به مثابه خاک لبنان «اوج تضییع حاکمیت ملی» این کشور است و این اظهارات را به مثابه تبدیل شدن لبنان به یکی از استان‌های ایران تلقی کرد.

سعد الحریری که خود در تشکیل دولت لبنان و پیدا کردن راه‌حل برای بحران این کشور ناموفق بود، در ادامه اظهاراتش با اعلام مخالفت با گام حزب‌الله، به اتهام‌زنی به ایران پرداخت و گفت که ایران مانع تشکیل دولت در این کشور می‌شود.

او با اتهام‌زنی به حزب‌الله و بدون اشاره به بحران شدید سوخت و قطعی برق در این کشور، گفت: «آیا ما در کشوری هستیم که حزب‌الله تمام وزارت‌خانه‌‌ها  از وزارت بهداشت تا اقتصاد، دفاع و بندرها و امور عام‌المنفعه را در دست دارد».

الحریری در ادامه با تکرار اتهام‌زنی‌های خود به حزب‌الله، اظهار داشت: «بله مواضعی که کمی قبل آن را شنیدیم به لبنانی‌ها می‌گوید که آن‌ها دولت نمی‌خواهند آخر این چه حکومتی است که می‌خواهید کار خود را با استقبال از کشتی‌های ایرانی و برخورد با جامعه بین‌الملل آغاز کند آن هم در حالی که لبنان به شدت به دولتی نیاز دارد که از حمایت برادران و دوستان برخوردار باشد».

رئیس جریان المستقبل همچنین با اشاره به آنچه آن را پنهان شدن حزب‌الله در ورای سکوت تیم ریاست‌جمهوری لبنان خواند، مدعی شد که حزب‌الله نخواهد توانست مجوز عبور را از اکثریت لبنان بگیرد و «لبنان را به دست سلطه ایران» بسپارد.

او همچنین در پایان مدعی شد: «این مواضع رنج معیشتی و اقتصادی مردم لبنان را دو چندان می‌کند و بزرگراهی به سوی جهنم ایجاد خواهد کرد».

اظهارات و اتهام‌پراکنی الحریری در حالی علیه حزب‌الله و ایران مطرح می‌شود که کشور لبنان یک سالی است که با یک بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تاجایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.