روسیه: دلیلی برای اعزام نیرو به افغانستان وجود ندارد

پاتروشف روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: هیچ دلیل و زمینه ای برای ورود نیروهای روسیه به افغانستان وجود ندارد و مسکو در وهله اول بر تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران افغانستان تاکید دارد.  

دبیر شورای امنیت روسیه در واکنش به این پرسش که آیا می توان انتظار اعزام نیروهای نظامی روسیه به افغانستان مانند آنچه که در سوریه (اعزام نیروهای روسیه به این کشور)  انجام گرفت، داشت، خاطرنشان کرد: شرایط و دلیل برای اعزام نیرو به افغانستان وجود ندارد.

 پاتروشف گفت: در مسااله افغانستان در وهله اول بر تلاش های سیاسی- دیپلماتیک تمرکز می کنیم و به همراه شرکای خود به جستجوی راههای برای برقراری گفت و گوهای بین افغانی و حل و فصل صلح آمیز مسائل این کشور خواهیم پرداخت.

به گفته این مقام ارشد حکومت روسیه، برای این منظور (حل و فصل صلح آمیز مساله افغانستان)، مذاکرات در فرمت مسکو برقرار شده و با موفقیت ادامه می یابد.

وی افزود: علاوه بر آن برای نقش هماهنگ کننده سازمان ملل در تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران افغانستان اهمیت فراوان قائلیم.   

مقامهای روس در هفته های اخیر امکان اعزام نیروهای این کشور به افغانستان را رد کرده اند.  

در یک سال اخیر دو بار گفت وگوهای افغانستان درسازو کار مسکو در پایتخت روسیه برگزار شده است که در آن نمایندگان دولت افغانستان، گروه های سیاسی اصلی این کشور ازجمله نمایندگانی از گروه طالبان شرکت داشتند.

آخرین نشست در سازو کار مسکو روز ۲۸ اسفند ماه سال ۹۹ به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.

 بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.     

مقام امنیتی روسیه: دلیلی برای اعزام نیرو به افغانستان وجود ندارد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.