توصیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه به جهان درباره طالبان

زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه گفت: محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که اخیرا  به امارات رفته است، مسئولیت بروز این وضعیت را برعهده دارد.

 وی افزود: اشرف غنی در طول سه سال از همه امکانات برای تامین موفقیت روند صلح افغانستان و کمک به تشکیل دولت انتقالی با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان برخوردار بود اما این شانس را ازدست داد. 

زاخارووا خاطرنشان کرد: گروه طالبان بطرز فعالانه شروع به برقراری نظم کرده و عزم خود برای گفت و گو با رهبران سیاسی افغانستان را نشان می دهند. 

زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت: مقام های روسیه هیچ گونه اظهارنظری در مورد تایید حکومت افغانستان نکرده و فقط اوضاع کابل پس از روی کار آمدن طالبان را واقعگرایانه ارزیابی کرده اند. 

وی افزود: ما فقط به واقعیت ها اشاره می کنیم. اکر ما وضعیت این کشور را ارزیابی نمی کردیم عجیب بود. اما واقعیت این است که در ارزیابی ها اختلاف نظر وجود دارد.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ارزیابی طرف روسی مربوط به وضعیت واقعی افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان می شود. 

زاخارووا گفت که نمایندگان گروه طالبان تضمین داده اند که مانع خروج اتباع روسی از افغانستان نخواهند شد. 

وی خاطرنشان کرد که در زمان حاضر موضوع ارسال چند فروند هواپیما به افغانستان برای تخلیه شهروندان روس از این کشور بررسی می شود. 

زاخارووا این را نیز گفت که روسیه بطور منظم از طریق سازمان های بین المللی کمک های انساندوستانه به افغانستان ارسال می کند. 

 بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.  

زاخارووا در ادامه نشست هفتگی گفت: روسیه نگران طرح جدید آمریکا برای افزایش حضور نظامی در لهستان است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حضور بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان خاطرنشان کرد: واشنگتن قصد افزایش تعداد نظامیان خود در لهستان را دارد. 

زاخارووا این را نیز گفت که روسیه بدون بررسی، یادداشت اعتراض وزارت خارجه اوکراین در رابطه با سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به منطقه کریمه را به این کشور بازگرداند. 

لاوروف اواسط ماه اوت جاری به منطقه سوداک کریمه سفر و در یک برنامه هنری شرکت کرد. 

مقام روس: جهان از به قدرت رسیدن طالبان به عنوان یک واقعیت توجه کند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.