آقای رئیسی با این تیمی که از دوستان خودتان انتخاب کرده اید نمی توانید به جنگ اقتصادی بروید

مخالف سوم کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم جلال محمودزاده، نماینده مهاباد بود که با حضور در جایگاه گفت: کشور ما دارای مشکلات زیاد اقتصادی است، زباله گردی، کوله بری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، سرقت، زورگیری، گورخوابی و ... حاصل برنامه ریزی غلط دولت های گذشته است. از همه مهم تر ما در حال حاضر تحت تحریم شدید اقتصادی هستیم و به دلیل نپیوستن به اف ای تی اف در لیست سیاه قرار داریم.

این نماینده مجلس گفت: آقای رئیسی با این تیم اقتصادی که از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده اید نمی توانید به جنگ اقتصادی بروید. این تیم فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و از طرفی دیدگاهی مخالف با پیوستن کشور به کارگروه های اقتصادی و مالی بین المللی مانند FATF را دارد. این اتفاق باعث از دست دادن بازار هدف برای صادرات غیرنفتی، باقی ماندن ایران در لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه گذاری و ... می شود. شعار یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل مطمئنا با این تیم اقتصادی تحقق نخواهد یافت. آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی شما از نزدیکانتان در آستان قدس رضوی هستند، آیا نمی شد از تمام ظرفیت اقتصادی کشور برای همکاری دعوت می کردید؟ آقای رییس جمهور بارها گفتید دولت شما فراجناحی و دولت وفاق ملی است اما این لیست معرفی شده چه کسی از جناح های سیاسی دیگر را در خود دارد؟

او ادامه داد: در کل وزرای دولت گذشته یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که در دولت شما حضور داشته باشد؟ یکی از مشکلات دولت ها این بوده که هر جناحی که قدرت را در دست گرفته است، نیروهای دولت قبل را از حوزه کار خارج کرده است. کابینه شما در دو مورد معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی و عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه از سخنان رهبر معظم انقلاب پیروی نکردند. سوال این است دلیل این عدم تصمیم گیری به موقع درباره اعضا کابینه چه بود؟ کش و قوس های انتخاب اعضای کابینه نشان می دهد لابی ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزرای شما حاکم بوده نه انتخاب براساس شایستگی و توانمندی. آقای رئیسی از شش ماه قبل از انتخابات همه می دانستند شما رییس جمهور هستید اما چگونه است که این تعداد افراد واجد شرایط را در این مدت به کابینه معرفی نکردید.

این نماینده عنوان کرد: سن کابینه ایشان با متوسط سن ۵۲ سال بالاست، تجربه کم، همسو نبودن اعضا، عدم استفاده از نخبگان اهل سنت، عدم استفاده از زنان، عدم عمل به نتایج سامانه انتخاب مدیران از جمله نقاط ضعف دولت سیزدهم است. دولت سیزدهم در چینش کابینه میلیون ها نفر از نخبگان اقوام و اهل سنت کشور را که بیش از ۱۱ هزار شهید تقدیم نظام کردند، نادیده گرفته شدند. البته جا دارد از اقدام قابل تقدیر مقام معظم رهبری در انتخاب یک کرد سنندجی برای نیروی دریایی تقدیر کنم. آقای رییس جمهور ۵۰ درصد جامعه زنان هستند اما چرا در کابینه دولت سیزدهم جایگاهی ندارند. همه بزرگواران توانمندی زنان شریف را در عرصه های مختلف خوب می دانند اما نادیده گرفته شدند.

نماینده مردم مهاباد تصریح کرد: اهداف سامانه انتخاب مدیران شایسته سالاری بود اما به نتایج آن عمل نکردید. آقای رئیسی انتخاب وزرای کابینه از یک جناح خاص و از دوستان شما از قوه قضاییه و آستان قدس رضوی در آینده می تواند برای پیشرفت کشور مشکل ایجاد کند. با توجه به تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی بیش از حد، بدهی سنگین دولت، کسری بودجه، نرخ بیکاری بالا، خشکسالی، شرایط منطقه ای و جهانی و ... شرایط بحرانی اقتصادی بر کشور حاکم است اما کابینه فاقد یکدستی و پویایی برای حل این مسایل است. آقای رئیسی قبل از معرفی کابینه این عزیزان را با هم آشنا می کردید که در مجلس با یکدیگر آشنا نشوند. از همکاران عزیز درخواست دارم به دور از تعصبات حزبی و جناحی و با بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی، با آرای خود از حضور وزرای بی تجربه و ناکارآمد در دولت جلوگیری کنید.

حسن محمدیاری، نماینده توالش، رضوانشهر و ماسال مخالف دیگری بود که در جایگاه حضور پیدا کرد و گفت: آقای رئیسی در بحث سیاست خارجی باید قاطعانه موضع مشخص باشد، در بحث یارانه ها وضعیت موجود جوابگو نیست و باید سمت و سوی آن به تولید باشد. آقای رئیسی بحث منابع طبیعی در شمال کشور معضلی شده و بهتر است قبل از تخریب جلوی ساخت و ساز را بگیریم.

 انتقادات تند نماینده مخالف کابینه: تیم اقتصادی را از دوستان خودتان انتخاب کرده اید/در چینش کابینه از سخنان رهبری پیروی نکردید

او ادامه داد: استفاده از ظرفیت بانوان در دولت مغفول مانده است. در بحث زنجیره کرونا امروز دیدیم نمایندگان فاصله گذاری را رعایت نمی کنند درحالیکه رهبر انقلاب مراسم عزاداری را به تنهایی و بدون جمعیت برگزار می کنند و شما به عنوان رئیس جمهور باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید. همچنین در انتخاب استانداران باید از افراد کارآمد و شاخص استفاده کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.