رئیسی به دنبال کسب رضایت از پارلمان‌ نشین ها/ اقدام عجیب مجلس علیه شفافیت آرا؟!

 زنگ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم  از ساعات ابتدایی صبح امروز توسط محمد باقر قالیباف به صدا درآمد. سید ابراهیم رئیسی نیز با حضور در بهارستان به دفاع از ۱۹ وزیر مورد نظرش پرداخت. 

همسو بودن نگاه سیاسی دولت جدید و مجلس یازدهم باعث شده بود که مخالفت ها با کابینه چندان جدی و جنجالی نباشد، با این وجود بازهم بودند وکیل‌المله هایی که با مخالفت های خود با کابینه پیشنهادی حاشیه ساز شدند. 

از نماینده‌هایی که درباره مشکلات استانی خود گفتند و با تذکر قالیباف مواجه شدند تا پارلمان‌نشینی که از رئیس جمهور درخواست کرد حقوق دریافتی‌اش را اعلام کند . 

من کسی نیستم که با فشار و تحمیل کاری را انجام دهم

اما، جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی سیزدهم با اظهارات محمد باقر قالیباف آغاز شد. وی ضمن خبر مقدم به رئیس جمهور ، با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده برگزار شد، گفت:« نمایندگان و وزراء شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کردند. وزراء پیشنهادی با نگاه‌ها و انتظارات نمایندگان آشنا شدند. این اتفاق خاص بود و باعث شد حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان بگذارد. امیدوارم در این هفته این فرصت فراهم شود که با گفت و شنود به نتیجه نهایی برسیم.»

 پس از آن نیز ابراهیم رئیسی که پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، به دفاع از برنامه ها و دولتمردان پیشنهادی‌اش پرداخت . او ضمن دفاع از کابینه‌اش گفت:« ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فامیلی و نسب نبوده است. سعی کردیم افراد شایسته را معرفی کنیم. شاخص‌های رهبری برای انتخاب افراد برای شنیدن نیست و ما هم برای انتخابات به آن‌ها توجه کردیم.  من کسی نیستم که با فشار و تحمیل کاری را انجام دهم و در روحیه من نیست، پیشنهاداتی درباره افراد شد اما ما در انتخاب افراد به هیچ وجه تحت تاثیر جریان خاصی نبودیم. وزرای پیشنهادی مطلقا تحت فشار فرد یا گروه خاصی انتخاب نشده اند. ممکن است ترکیب را به نوعی ببینید که متنوع هستند، بله چون سعی کردیم افراد شایسته را پیدا و معرفی کنیم و به این امر توجه داشتیم.»

رییس جمهور همچنین بیان کرد:« حقیقتا در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است تا تلاش کنیم افرادی را به کار بگیریم که کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانی در آن ها مورد توجه باشد. شرایط کشور به نحوی است که برون رفت از این شرایط را برای ما تسهیل کنند.» 

ورود کم هیاهوی مجلس به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی

مخالفان و موافقان به صف شدند

۹ نماینده موافق و ۷ نماینده مخالف کابینه و برنامه پیشنهادی دولت بعد از سخنان رئیس جمهور پشت تریبون رفتند و به نقد یا دفاع از کابینه پیشنهادی پرداختند.

 محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم  مشهد و کلات در مجلس اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی بود . او ضمن با بیان آنکه کسری بودجه مسئله جدی کشور است و مسئله خاص یک وزارتخانه نیست بلکه باید چند وزارتخانه برای آن تدبیر کنند، گفت:« آقای رئیسی بانک ها در ایران ریشه تورم هستند و تورم در ایران دو ریشه کسری بودجه و بی انضباطی شدید بانک ها را دارد. من در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی نامه ای نوشتم تا مراقب باشند بانک ها زمین شان نزنند اما دولت یازدهم و دوازدهم را بانک ها زمین زدند. آقای رئیسی من امروز به شما عرض می کنم که مراقب باشید بانک ها زمین تان نزنند، در برنامه شما به جز مجامع بانک های بین المللی، برنامه ای برای بانک ها نیست.»

اما سید محمد مولوی که از موافقان کابینه پیشنهادی بود، معتقد بود که استاندار خوزستان باید معاون رئیس جمهور شود و این استان دروازه اقتصاد کشور خواهد شد. او درباره دلایل موافقت خود وزرای پیشنهادی گفت:« : کابینه دولت سیزدهم دو رویکرد مهم را دنبال کردند که شامل معیشت مردم و تقویت سرمایه اجتماعی است. عزیزانی که معرفی شدند متخصص، متعهد و با تجربه هستند و این مسئله که کابینه با برنامه های دولت همراه باشد بسیار مهم است. میانگین سنی کابینه بسیار پایین تر از دولت های پیشین است. همچنین کارآمدی، فسادستیزی، تخصص، روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن در سوابق همه عزیزان است.»

علی بابایی یکی دیگر از مخالفان کابینه پیشنهادی بود. او خطاب به سید ابراهیم رئیسی گفت:«  ما به تیم شما اعتقاد اما نقد داریم . شما قسم خوردید که باید به مردم پاسخ دهید. شما باید در میان مردم زندگی کنید. 

وی همچنین گفت: صندوق های بازنشگستگی تبدیل به باندهای برخی سیاسیون شده است . ما به شما ایمان داریم اما باید برای ظلم چند ساله ای که به کارگران و مردم  شده است فکری بکیم .برنامه باید کمی و کیفی باشد کمی از این نظر که چه زمان قرار است این مشکلات مرتفع شود. 

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار از دیگر نمایندگان مخالف بود که با حضور در جایگاه گفت:«  اظهارات برخی مسئولین بهداشت نمک روی زخم ملت است به دکتر مخبر هم عرض کردم اگر مشکلی هست که هست حضرت آقا گفتند با مردم صادقانه حرف بزنید و بگویید. آقای رئیسی! البانک البانک و ما ادراک البانک، با این ساختار فاسد بانکی چه کار می خواهید بکنید فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست و به طریق اولی از حضرت عالی که نماد مبارزه با فساد هستید پذیرفته شده نیست.»

او خطاب به وزرا گفت:« امان از آقازادگان، بترسید از این آقازادگان که هر مدیر متعهدی را می توانند به حضیض ذلت برسانند به مولایمان به مقام معظم رهبری اقتدا کنیدکه آقازاده هایشان حتی فعالیت اقتصادی ندارند. عزیزان  این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیزی محافظت می کنید در برابر مردم؟ من خواهش می کنم اگر معتقد به مولفه های دولت مردمی هستید مثل رئیس جمهوری نباشید که دو سال از ولنجک بیرون نیامد. در دل مردم بدون محافظ حضور پیدا کنید.»

اقدام مجلس علیه شفافیت آرا؟

جلسه علنی مجلس هرچند آرام برگزار شد اما بی حاشیه هم نبود. یکی از حاشیه های جلسه امروز مجلس، نامه بهارستان نشین ها به هئیت رئیسه بود که  خواستار رأی گیری برای رأی اعتماد به وزرا به صورت مخفی و با ورقه شده بودند.

از حاشیه های دیگر مجلس نیز می توان به تذکرهای مداوم قالیباف، به وکیل‌المله ها اشاره کرد. آنجا که پس از تنفس نیم ساعته برای رعایت پروتکل های بهداشتی، قالیباف در تذکری در پی ازدحام جمعیت خطاب به مجلسی ها گفت:« مذاکرات مجلس به طور مستقیم از شبکه شش صدا و سیما پخش می‌شود و بازخوردهایی مردم نسبت به رفتار نمایندگان در مجلس داشتند و روابط عمومی آن را به اطلاع ما رساند بازخوردهای خوبی نبود اجازه ندهید که بگویم چه مثال‌هایی درباره مجلس به کار بردند. لطفا بر صندلی های خود بنشینید؛ با شما هستم که اینجا در حال عکاسی هستید»

رئیسی به دنبال کسب رضایت از پارلمان‌ نشین ها

با آغاز نوبت عصر جلسه علنی مجلس همه منتظر بودند تا آخرین مخالفان و موافقان نیز پشت تریبون بروند اما با انصراف آنها، تریبون به رئیس جمهور داده شد. ابراهیم رئیسی برای پاسخ به مخالفان خود دوباره پشت تریبون رفت تا به سوالات پاسخ دهد. او گفت:« یکی از مشکلاتی که ما غیر معیشت و کسب و کار در کشور داریم که آسیب دیده است، مسئله مهم اعتماد است و این اعتماد باید بازگردد و بازسازی شود. برگشت این اعتماد در گرو عمل به وعده هاست. بنای من به عنوان یک خدمتگزار و دولت عمل به وعده هاست. شما هم در مجلس همراهی کنید تا دولت در تحقق این هدف محقق شود.»

رئیس جمهور گفت:« مردم از ما و شما نمایندگان توقع دارند و باید به همه توجه کنیم. ما به مسئله کارکنان دولت و این سنگینی و موازی کاری توجه خواهیم کرد و به دنبال حل آن خواهیم بود. یکی از جلوه های عدالت، عدالت در پرداخت است و باید متناسب سازی صورت بگیرد تا حق کسی ضایع نشود. کشور برای اصلاح بسیاری از مسایل بهترین فرصت را دارد و همراهی دولت و مجلس می تواند با اقداماتی هم افزا، پیگیر و کارشناسی شده مشکلات را حل کرد و شاهد نتایج خوبی باشیم. ما نیز اعلام آمادگی می کنیم تا برنامه های کارشناسی شده و درست را برای اجرای عدالت انجام دهیم. اجرای عدالت محوری است که اساس تحمل در دولت را شکل دهد تا همگان از شرایط رضایت داشته باشند. رضایت عموم شهروندان برای ما مهم است چون بر گردن ما حق دارند و باید تکلیف خود را انجام دهیم.»

* در جدول زیر اظهارات موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی سیزدهم را می خوانید؛

نام نماینده موافق/ حوزه انتخابیه

اظهارات

نام نماینده مخالف/ حوزه انتخابیه

اظهارات

سید کریم حسینی/ اهواز، باوی و حمیدیه

* ثبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار، بسط عدالت در جامعه و رفع تبعیض، صیانت از آزادی قانونی و مبارزه با فساد و پرداختن به مسایل فرهنگی از اولویت های کشور است. اقدام و عمل به موارد فوق و استمرار آن از برنامه ها مهم تر است.

* کنترل بیماری کرونا و تثبیت بازار و اشتغال از جمله مسایل مهم کشور است که در برنامه رییس جمهور به آن اشاره شد. نمایندگان در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ جلسه با وزرای پیشنهادی داشتند که نشان از همراهی آن ها با دولت سیزدهم است. اغلب وزرای پیشنهادی و برنامه هایشان از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردار هستند و به پیروی از فرمایش حضرت علی در نهج البلاغه دارای درایت، عدالت، توانمندی، سعه صدر و سلامت نفس هستند. جوانی، علم، تخصص، تجربه و سلامت نفس ویژگی مهم کابینه ایشان است. اگر بحث از مخالفت با وزرای پیشنهادی است، عین همراهی با دولت است.

* تمرکززدایی و توجه جدی به استان های مرزی و محروم و توسعه متوازن در آن ها به ویژگی در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان از جمله مسایل مهمی است که در برنامه دولت نیز وجود داشت. زیبنده نیست استان خوزستان علاوه بر قابلیت هایی که دارد از مشکلات اولیه رنج ببرد. مسایلی که در بیان نمایندگان مخالف داشتیم بدون شک جزو برنامه های وزرا و کابینه دولت سیزدهم است. امروز رای بالا به کابینه آقای رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار نظام است. الحمدالله وزرای بسیار با تجربه و باسابقه در این مجموعه وجود دارد که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

محمدحسین حسین زاده بحرینی/ مشهد و کلات

* هر وزیر برنامه خود را دارد و بسیاری از برنامه ها خوب است اما ترکیب برنامه ها مشخص نشده است. دولت باید برنامه جامع و منسجم ارائه می کرد که هر بخشی از آن را تعدادی از وزرا اجرا کنند. ما بسیاری از مسایل را در کشور داریم که جزو مسایل مهم است و فرا وزارتخانه ای است، یعنی ما در برنامه هر یک از وزرا دقت کنیم ردی از این موضوع نمی بینیم. من بعضی از این موارد را به اختصار عرض خواهم کرد: ما امروز با معضل مسئله دیوانی کشور مواجه هستیم و بروکراسی پنهانی داریم که خیل عظیم کارمندان فقط بخشی از آن ها شناسنامه دارند. شما قرار است کشور را با همین دیوان سالاری اداره کنید، در کدام یک از برنامه های وزرا این موضوع مطرح شده است؟

* کسری بودجه مسئله جدی کشور است و مسئله خاص یک وزارتخانه نیست بلکه باید چند وزارتخانه برای آن تدبیر کنند. آقای رئیسی بانک ها در ایران ریشه تورم هستند و تورم در ایران دو ریشه کسری بودجه و بی انضباطی شدید بانک ها را دارد. من در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی نامه ای نوشتم تا مراقب باشند بانک ها زمین شان نزنند اما دولت یازدهم و دوازدهم را بانک ها زمین زدند. آقای رئیسی من امروز به شما عرض می کنم که مراقب باشید بانک ها زمین تان نزنند، در برنامه شما به جز مجامع بانک های بین المللی، برنامه ای برای بانک ها نیست.

سیدمحمد مولوی/ نماینده آبادان

* با مطالعه کارنامه سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که آقای رییس جمهور در انتخاب و جمع بندی کابینه بسیار تلاش کردند، هم در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که افزایش بی رویه قیمت ها، نرخ بالای بیکاری و تورم، شرایط بد آب آشامیدنی، اوضاع نامطلوب گسترش کرونا و... را دارا بود.

* کابینه دولت سیزدهم دو رویکرد مهم را دنبال کردند که شامل معیشت مردم و تقویت سرمایه اجتماعی است. عزیزانی که معرفی شدند متخصص، متعهد و با تجربه هستند و این مسئله که کابینه با برنامه های دولت همراه باشد بسیار مهم است. میانگین سنی کابینه بسیار پایین تر از دولت های پیشین است. همچنین کارآمدی، فسادستیزی، تخصص، روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن در سوابق همه عزیزان است.

حسن نوروزی/ تهران، رباط کریم

* برنامه آقای رئیسی کیفی و توصیفی بود نه کمی، من بحث سابقه ایثارگری، جانبازی و ... این عزیزان را ندیدم. در حوزه مبارزه با فساد، سامانه شفافیت، ساخت مسکن، ایجاد شغل، بررسی اموال مسئولان، اصلاح نظام پولی و بانکی چه برنامه هایی دارند؟ نظارت بر بازار چگونه خواهد بود؟ ما ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی یعنی مردم واگذار خواهیم کرد؟ فعال کردن اقتصاد دارایی، حل فاصله طبقاتی، اصلاح شفافیت و... در برنامه دولت چگونه اجرا خواهد شد.

عبدالله ایزدپناه/ایذه و باغملک

* دولت در حالی مسولیت را به عهده گرفته است که کشور در نتیجه تحریم و سوء مدیریت  با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. در این راستا همه باید برای حل مشکلات گام بردارند.

*مشکلات زیاد اما فرصت خدمت کم است امروز ما این فرصت را داریم که از مشکلات مردم بکاهیم. برنامه های دولت نشان می دهد در جهت گام دوم انقلاب است. در تمام برنامه های دولت عدالت و پیشرفت قرار گرفته است به طوری که در جهت تولید ملی قرار دارد.

* برنامه های دولت به گونه ای است که قلب ها را به آینده امیدوار می کند. با مطالعه برنامه اعضای کابینه نشان می دهد

* کابینه اراهیم رئیسی خوشفکر و فسادستیز است و با توجه به اجرای قوانین می توان به آینده امیدوار بود. مشکلات زیاد کار اداره کشور را سخت کرده است اما با اعتماد به نیروهای کارآمد می توان از این مشکلات عبور کرد. از همکاران می خواهم به برنامه و کابینه دولت محترم رای بدهید.

ملک فاضلی/ سراوان

* به وضعیت اشتغال و معلمان باید نگاه کنید و نیروهایی که در نقاط محروم است اگر به این نقاط نگاه نشود مشکل حل نمی شود. استان ما بیشترین مرز با همسایه را دارد باید از این ظرفیت استفاده شود. آنچه من بیان کردم دلیلی بر ناتوانی کابینه شما نیست بلکه ما می خواهیم با همکاری مشکلات کشور را حل کنیم.

علیرضا سلیمی/ محلات

* مخالفین برخی موارد را در چند محور فرمودند که ناچارم به آنها پاسخ بدهم اما با اصل کابینه و کلیت کابینه ، فعلا مخالفت جدی نشده است رویکرد در انتخاب کابینه این بود که همه دوستان می دانند ما اسیر چنگال مدیریت افرادی خاص در اداره کشور بودیم این حلقه بسته باید شکسته شود و به نظر می رسد این این حلقه بسته شکسته شده است. در حوزه جوانگریی واهمه ای در کشور بود خوشبختانه کابینه آقای رئیسی نسبت به کابینه دولت قبل جوانتر است و از یک کارکرد ویژه ای در انتخاب کابینه استفاده شده است یعنی از مشورت با کارگروه های تخصصی استفاده شده است که یک ابداع است نکته دیگر در مورد فساد ستیزی است و اینکه دوستانی که انتخاب شدند قدرت گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشند.

* نکته دیگر خط مشی کلی و اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه است که در این حوزه باز هم به نظر می رسد ایراد جدی وجود نداشت ما باید بین برنامه و اصول و خط مشی کلی حتما تفاوت قائل شویم حدود ۳۰ خط مشی و اصول کلی است که قابل تقدیر است که مورد توجه دوستان قرار گرفت. این مطالبی که مطرح شد در این ۳۰ خط مشی وجود داشت. وجود برخی خلاها نکته بعدی بود که  آقای حسین زاده بحرینی درباره محیط زیست و بانک های خصوصی و صندوق های بازنشستگی و تبدیل وضعیت نیروهای شاغل بود.

علی بابایی/ ساری

*{ در انتقاد به وضعیت اقتصادی و عملکرد بانک ها}: بانک ها پدر این ملت را درآورده اند  و اقتصاد روستا را نابود کردند ما در کشور با مافیای فولاد، مافیای  دارو و  مافیای خودرو و  البته مافیای واردات برنج که به کشاورزان ظلم می کنند  مواجه هستیم و برنامه ای برای مقابله با آنها  ارائه نشده است.

* صندوق های بازنشگستگی تبدیل به باندهای برخی سیاسیون شده است . ما به شما ایمان داریم اما باید برای ظلم چند ساله ای که به کارگران و مردم  شده است فکری بکیم .برنامه باید کمی و کیفی باشد کمی از این نظر که چه زمان قرار است این مشکلات مرتفع شود.

* ما به تیم شما اعتقاد اما نقد داریم. شما قسم خوردید که باید به مردم پاسخ دهید. شما باید در میان مردم زندگی کنید.

لطف الله سیاهکلی/ قزوین، ابیک و البرز

*روحیه انقلابی و جهادی و مبارزه با فساد و رانت در کابینه دولت سیزدهم وجود دارد. مردم ما در کنار مشکلات معیشتی، سه کلمه عدالت، مبارزه با فساد و رانت از مطالبات آنهاست و این سه موضوع در برنامه آقای رئیسی با کیفیت بالا وجود دارد. روحیه عدالت خواهی، حق طلبی و حل مشکل از برنامه های دولت آقای رئیسی است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب یعنی توجه به فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط بین الملل و توجه به همسایگان که شما فرمودید ما همسایگان را چون خویشاوندان خود می دانیم و خیلی مهم است.

* در این کابینه به راحتی می شود نظام تنظیم و هماهنگی را جهت تحقق عدالت و پیشرفت دید. در سیاست کابینه مردمی سازی فرهنگ و اقتصاد پررنگ دیده شده است، یکی از مشکلات اقتصادی ما نادیده گرفتن مردم است. نگاه ارزشمند آقای رئیسی دیگر مزیت این دولت است، امروز در کشور ما خانواده ها برقرار هستند اما توجه لازم را باید داشت تا بتوانیم از ظرفیت این نهاد اجتماعی بهره لازم را ببریم. یکی از کارهای خوب آقای رئیسی تمرکز زدایی است، آمایش سرزمینی امر بسیار مهمی است و استانداران باید بتوانند هزینه استان را تامین کنند. عدم مداخله در امور سرمایه ای نکته دیگر این دولت است و خوشحالم که آقای رئیسی دولت را از ورود به این موضوع منع می کند.

جلال محمودزاده/ نماینده مهاباد

* آقای رئیسی با این تیم اقتصادی که از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده اید نمی توانید به جنگ اقتصادی بروید. این تیم فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و از طرفی دیدگاهی مخالف با پیوستن کشور به کارگروه های اقتصادی و مالی بین المللی مانند FATF را دارد. این اتفاق باعث از دست دادن بازار هدف برای صادرات غیرنفتی، باقی ماندن ایران در لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه گذاری و ... می شود. شعار یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل مطمئنا با این تیم اقتصادی تحقق نخواهد یافت. آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی شما از نزدیکانتان در آستان قدس رضوی هستند، آیا نمی شد از تمام ظرفیت اقتصادی کشور برای همکاری دعوت می کردید؟ آقای رییس جمهور بارها گفتید دولت شما فراجناحی و دولت وفاق ملی است اما این لیست معرفی شده چه کسی از جناح های سیاسی دیگر را در خود دارد؟

* در کل وزرای دولت گذشته یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که در دولت شما حضور داشته باشد؟ یکی از مشکلات دولت ها این بوده که هر جناحی که قدرت را در دست گرفته است، نیروهای دولت قبل را از حوزه کار خارج کرده است. کابینه شما در دو مورد معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی و عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه از سخنان رهبر معظم انقلاب پیروی نکردند. سوال این است دلیل این عدم تصمیم گیری به موقع درباره اعضا کابینه چه بود؟ کش و قوس های انتخاب اعضای کابینه نشان می دهد لابی ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزرای شما حاکم بوده نه انتخاب براساس شایستگی و توانمندی. آقای رئیسی از شش ماه قبل از انتخابات همه می دانستند شما رییس جمهور هستید اما چگونه است که این تعداد افراد واجد شرایط را در این مدت به کابینه معرفی نکردید.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی/  تبریز

* نباید در اینجا سخنی بگوییم که رسانه های بیگانه از آن سواستفاده کنند. خدمات نظام را در طوال ۴۲ سال نادیده بگیریم و سیاه نمایی کنیم که از قبرخوابی، بدن فروشی و ... پشت تریبون مجلس سخن به میان آوریم. دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است، تورم بیش از ۴۴ درصد، سخت شدن معیشت مردم برای طبقات محروم، بدهی یک و نیم برابری دولت نسبت به بودجه و ... از مشکلات امروز است و برای برون رفت از این شرایط نیازمند دولتی هوشیار و کارآمد هستیم. دولت آقای رئیسی براساس مردمی بودن، روحیه جهادی و فساد ستیزی شکل گرفته و جوانگرایی، نخبه گرایی و تخصص گرایی در این دولت مشاهده می شود. در این دولت به امورات مهمی که ضرورت جامعه هست توجه شده است از جمله اشتغال زایی، رونق تولید، خودکفایی، اصلاح نظام بانکی، حل مشکل حاشیه نشینان، ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون شغل.

*در روابط بین الملل تعامل و همراهی با کشورهای  منطقه و جهان، داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان های منطقه ای با اولویت اقتصادی، جذب سرمایه گذاران خارجی و توجه به نیاز ایرانیان خارج از کشور از جمله برنامه های مهم دولت است. همچنین رفع تحریم های ظالمانه باید از اولویت های دولت باشد و رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد فعال باید تبدیل شود. دولت این قدرت را دارد تا چک وصول نشده برجام را وصول کند. همچنین هرگز مسایل داخلی را نباید به مذاکرات پیوند داد. توجه به موضوعات حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، توجه به انرژی و حمل و نقل و... از امتیازات دولت سیزدهم است. دولت همچنان که در برنامه ها اعلام کردند ایجاد ثبات اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی، صنایع پالایشی نفت و ... را باید در دستور کار قرار دهند.

حسن محمدیاری/ توالش، رضوانشهر و ماسال

* استفاده از ظرفیت بانوان در دولت مغفول مانده است. در بحث زنجیره کرونا امروز دیدیم نمایندگان فاصله گذاری را رعایت نمی کنند درحالیکه رهبر انقلاب مراسم عزاداری را به تنهایی و بدون جمعیت برگزار می کنند و شما به عنوان رئیس جمهور باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید. همچنین در انتخاب استانداران باید از افراد کارآمد و شاخص استفاده کنید.

محمدرضا صباغیان بافقی/ بافق و مهریز

* این برنامه ها را دولت قبلی ارائه کردند و آمدند همه این صحبت ها را کردند اما همه در یک ایستگاه متوقف شدند. کشور ما به یک جراحی گسترده نیاز دارد. اصلاح نظام مالیاتی و بانکی بسیار مهم است مشکل کشور ما ساختار سیاسی و اداری است تا زمانی که به ساختار نپردازیم نمی توانیم رشد کنیم نه روحانی، نه شما نه احمدی نژاد .

* چرخ دنده ها میزان نیست اگر میزان کنیم مشکل ما حل می شود ما نفت و گاز داریم دستگاه های مختلف نظارتی داریم دستگاه و وازتخانه های مختلفی است اما مشکل مردم حل نمی شود. تا زمانی که این ساختار است موفق نمی شوید.

*شورای استانی ما نمایشی است شورای شهر نمایشی است ما باید تغییراتی ایجاد کنیم . دوستان می گویند تمرکززدایی کنیم بیایید مجلس را قوی کنیم شورا قوی کنیم.

*آقای رئیسی ما در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند؛ تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنیند.

معین الدین سعیدی/ چابهار

* انصافا در کنار برخی وزرای کارامد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

* چند روز پیش رهبر انقلاب طی حکمی یک فرزند انقلابی و ولایی را به عنوان فرمانده نیروی دریایی از اهل سنت انتخاب کردند و از این رو انتظار می رفت از آقای رئیسی که از فرزندان اهل سنت استفاده کند که هنوز فرصت است.

* اظهارات برخی مسئولین بهداشت نمک روی زخم ملت است به دکتر مخبر هم عرض کردم اگر مشکلی هست که هست حضرت آقا گفتند با مردم صادقانه حرف بزنید و بگویید. آقای رئیسی! البانک البانک و ما ادراک البانک، با این ساختار فاسد بانکی چه کار می خواهید بکنید فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست و به طریق اولی از حضرت عالی که نماد مبارزه با فساد هستید پذیرفته شده نیست.

*{خطاب به وزرا}: امان از آقازادگان، بترسید از این آقازادگان که هر مدیر متعهدی را می توانند به حضیض ذلت برسانند به مولایمان به مقام معظم رهبری اقتدا کنیدکه آقازاده هایشان حتی فعالیت اقتصادی ندارند. عزیزان  این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیزی محافظت می کنید در برابر مردم؟ من خواهش می کنم اگر معتقد به مولفه های دولت مردمی هستید مثل رئیس جمهوری نباشید که دو سال از ولنجک بیرون نیامد. در دل مردم بدون محافظ حضور پیدا کنید.

رحیم زارع/ آباده

* از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می کنند تعجب می کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

* باید اجازه داد تا دیدگاه های نو پای به میدان بگذارند و اقدامات نو انجام دهند. ما نباید فراموش کنیم دولت را در چه شرایطی تحویل آقای رئیسی می دهیم. بحران کرونا، تورم بالای ۴۰ درصد، بیکاری، بحران آب و خشکسالی و تحریمهای مالی از جمله مشکلات امروز کشور است. در برنامه پیشنهادی رئیس جمهور بحران کرونا و بحث سلامت در اولویت قرار گرفت.

 

 

علیرضا ورناصری/ مردم مسجدسلیمان

* علت موافقتم نگاه عدالت محور رئیس جمهور و عملکرد گذشته و برنامه وزرای پیشنهادی اش است، اما لازم است این موضوع را یادآور شوم که مشکل اصلی کشور ما تحریم و نداشتن منابع و خط مشی نیست. ما شش برنامه توسعه داشتیم که نقطه مغفول آن عدم توجه به بخش اعظمی از توانمندی و ظرفیت های کشور است.

* پیچیدگی های اقتصادی و نزدیک شدن به تورم ۵۰ درصد به دلیل عدم استفاده از توانمندی های کشور و ظرفیت های مختلف است که با عنایت به آنها می توان ایران و حتی خاورمیانه را پوشش داد.

 

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.