مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 امروز در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توسط کمیسیون تخصصی آموزش مجلس مورد نقد قرار گرفت و توسط سخنگو، گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد.

مهمترین نظرات کمیسیون تخصصی آموزش مجلس درباره باغ گلی:

-با شیوع کرونا دانش آموزان بدترین تاثیرات را از تعطیلی مدارس متحمل شدند. محرومیت ۳ میلیون دانش آموز از ابزارهای ارتباطی بار سنگینی بر دوش آموزش و پرورش است.

-باغ گلی مدرک دکتری در رشته علوم تربیتی دارد. تحصیلات دانشگاهی او مرتبط است ولی فقدان سوابق اجرایی و مدیریت در آموزش و پرورش و عدم استخدام کاری، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت آموزش و پرورش دارا نیست

-او تدریس در مقاطع تحصیلی ندارد و فقط ۳ سال مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است که محدود به مدرسه امام رضا (ع) است. این مدارس خاص بوده و هیات امنایی است و نمی تواند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشد.

-او انتقاد از وضعیت موجود دارد ولی تعهدات و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات را ارائه نکرد.

-برای رفع مشکلات معلمان و افزایش انگیزه آنها، نظر به برنامه خاصی ندارد.

-انتظار می رفت برنامه او مفصل، دقیق و جامع باشد ولی بسیار مختصر و بدون ورود به جزییات است.

-نقاط ضعف برنامه باغ گلی به شرح زیر است: عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده، نگاه بسیار سطحی نسبت به مشکلات آموزش و پرورش، عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش، عدم انطباق برنامه با اسناد بالادستی. برنامه های او برنامه نیست، اهداف سند تحول آموزش و پرورش است.

-مدیری نیاز داریم که شناخت کافی از مسایل و چالشها و چگونگی عبور از بحران داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی و میدانی می خواهد که تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد آن است.

-او سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد. او از جامعه معلمان نیست و صرفا مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است.

-نظر نهایی کمیسیون: در برنامه او پیشنهاد مناسبی دیده نشده است. تحصیلات دانشگاهی اش مرتبط است. بنابراین ضمن احترام به او و رییس جمهور، کمیسیون تصدی او برای پست آموزش و پرورش را موافق نبوده و ایشان فاقد صلاحیت لازم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.