برنامه ویژه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای شرایط کرونا/ سند ۲۰۳۰ را در هر روزنه‌ای از بین می‌برم

پس از اعلام نظرات موافقان و مخالفان حضور حسین باغ گلی در وزارت آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد به او در مجلس شورای اسلامی، طبق آیین نامه داخلی مجلس، نیم ساعت به او فرصت سخنرانی داده شد.

مهمترین بخش سخنان حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

-انتخاب آقای رییس جمهور نشان داد او به صورت جدی به دنبال تحول در آموزش و پرورش است و به او تبریک می گویم. تحول در آموزش و پرورش نیاز به جرات مندی زیادی دارد که آقای رییس جمهور این را نشان دادند.

-از مخالفان ممنونم که برای صلاح آموزش و پرورش صحبت کردید و به من توصیه هایی داشتید. از موافقان محترم هم تشکر می کنم و همچنین از نمایندگان کمیسیون که یک شوخی کنم با آنها بکنم. چطوری در آن زمانی که با همدیگر صحبت کردیم این همه تحلیل قطعی به دست آمد؟ 

-آقای دلخوش، خواهش می کنم به سخنان آقای رییس جمهور اعتماد کنید. ایشان گفتند من در مهد کودک تا دانشگاه مربی گری کرده ام. در مشهد به شما پیش دبستانی نشان می دهم که همه کارکنانشان آقا هستند.

-من درباره پیش دبستانی مدلی دارم که می تواند درباره اش تحدی (هماوردطلبی) کنم. مدلی را در مجتمع امام رضا دنبال کردم که والدین را درگیر می کند.

-در یک کلام به معلمان و اولیا و دانش آموزان اطمینان می دهم کمک می کنم تا نظام آموزش و پرورش جنس تعلیم و تربیتی پیدا کند. می پذیریم انقلاب حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود و گام دوم محقق نمی شود مگر با سرمایه گذاری روی نسل کودک و نوجوان. این کار باید به آدمهای مهم و توانمند واگذار شود. باید تمام ظرفیتهای نظام، دولت و مجلس پای کار بیاید.

-از  مجموعه گفتگوها متوجه شدم ما در شرایط پیچیده ای در آموزش و پرورش مواجهیم. برای حل این پیچیدگی ها باید وارد روشهای جدید شویم. تکرار تجربه های گذشته بازتولید شرایط گذشته است. باید جرات اقدام جدید داشته باشیم.

-بخش دولت آماده است با فرماندهی رئیس جمهور به آموزش و پرورش کمک کند. من جراتمندی این مطالبه گری را دارم. دیروز جلسه ای خدمت آقای زاکانی در شهرداری بودیم و اولین جمله ام سهم عوارض آموزش و پرورش از درآمد شهرداری بود. ما نیازمند این گونه پیگیری ها هستیم که رها نکند و من قول می دهم رها نکنم.

-اصلی ترین کار بنده اجرای سند تحول است. احساس می کنم کل حرف ما این است آقای باغگلی جوان و کم تجربه است پس ناتوان است. قرار نیست وزیر یک تنه همه کارها را کند. او باید مدیریت تیمی کند. او آدمهای جرات‌مند و جسور می خواهد باید حلقه بسته مدیران کنونی را بشکند و فرصت به جوانان و معلمان تازه وارد جدید بدهد. سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آنها نمی دهد. باید مهلت به جوانان داده شود اقدامات متفاوت انجام دهند.

-باید جرات کنیم بایستیم و بگوییم ما جانب کدام بخش را می خواهیم بگیریم. عده ای آموزش و پرورش را اداره یا بنگاهی می بینند که با عدد و رقم اداره می شود. اما گروه دیگری که من جزو آنها هستم باور دارند ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم.

-وزیر باید آموزش و پرورش را سیستم تربیتی می بیند و تربیت را می فهمد یا آنجا رفته درباره حقوق و مدرسه سازی و چاپ کتاب حرف بزند. شما در معرض انتخاب سخت هستید و برایتان دعا می کنم.

-دوگانه حفظ وضع موجود و تحولگرایی را داریم. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی شود. دوستان می گویند در موقعیت آزمون و خطا نیستیم. ما در موقعیت ادامه وضع موجود هم نیستیم. بیایید جرات خروج از روندهای موجود را داشته باشیم. بگذارید وارد تجربه جدید شویم.

-مساله ما مافیای حفظ وضع موجود است. از یک سو می گویند از اقصی نقاط کشور از آذربایجان و بوشهر و زاهدان برای ما پیامک می آید به باغ گلی رای ندهید. اگر من را نمی شناسند چطور این را می گویند؟ آیا یک گروه محافظه کار وضع موجود را ادامه می دهند؟ یک تعدادی کلیپ برای معلمان تهیه کرده اند. امیدوارم با گرفتن رای اعتماد بتوانیم آموزش و پرورش متفاوت داشته باشیم.

-از همه معلمان جوان خواهش می کنم به نمایندگان خود پیامک مثبت بزنید. امروز ظاهرا فقط مخالفان پیامک می زنند.

-با توسعه مدرسه غیردولتی موافق نیستم. این مدارس زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است. اما ریشه یابی کنیم. علت تمایل به مدارس غیردولتی چیست؟ غیر از این است که اولیایی کیفیت مطلوب را در مدارس دولتی نمی بینند؟ راه علاج این نیست رقیب را بکشیم. باید خود را قوی کنیم آن رقیب از میدان خارج می شود. سیاست ما کیفیت بخشی به جریان آموزش در مدارس دولتی است.

-ما با مافیای کنکور صرفا مواجه نیستیم. مافیای کنکور هم داریم. امروز مشکل ما تنبلی و کارنکردن و صرفا گزارش دادن است. انگیزه را از معلمان گرفته ایم. قاعده بازی باید تغییر کند. معلمان باید به انگیزه مطلوب برسند.

-مبنایی ترین مساله و چالش اول ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است. ۱۰ سال است تصویب شده و بارها و بارها حضرت آقا درباره اش صحبت کرده اند و مستقیم دستور داده اند. ما نتوانستیم اهداف ۱۳۱ گانه سند را اجرا کنیم. آموزش و پرورش نیاز به عمل جراحی دارد. این بیمار نیازمند عمل، مشکل ایست قلبی هم دارد. باید کمک کنیم قلب روان شود تا بتوانیم عمل کنیم. باید فعالیتها را گام به گام پیش ببریم. همه فعالیتها باید بر اساس سند راهبردی انجام شود.

-در دولت قبل برای ریل گذاری تحولی مجموعه ای از پیشنهاد را باید برای مجلس می بردیم که نبردیم. قول می دهم اصلاح قوانین مربوط به آموزش و پرورش را تقدیم مجلس کنم.

-اگر گروهی از آدمها راه می افتند دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ یکی از دلایلش خلا اجرا نشدن سند تحول است. قول می دهم سند تحول خودمان را اجرا کنیم و با کمک همه معلمان بر دهان کسانی بزنیم که فکر می کنیم سند تحول ما کارایی ندارد و باید پیرو سند ۲۰۳۰ باشیم. متعهد می شود سند ۲۰۳۰ را در هر روزنه ای از بین ببرم. رویکرد من تربیت اسلامی و معنوی است.

-با تمام وجود به مبنای تربیت دینی عشق می ورزم. البته باورم این است در حوزه تعلیم وتربیت حرفهای ویژه ای برای دنیا داریم ولی جرات نکردیم حرفهای خود را به شکل جذاب به دنیا تحویل دهیم. با کمک همه معلمان حال و حوصله دار این فرصت را فراهم خواهم کرد.

-کیفیت آموزش پایین آمده، خودم ۲ فرزند دانش آموز دارم. وزیر جوان خوبی اش این است که بچه مدرسه ای دارد. با نیروهای جوان امکان برقراری ارتباط دارد. همه می دانیم مجموعه اقدامات برای توانمندی فرزندانمان برای زیست مومنانه و انقلابی کافی نیست. این نبض ضعیف است. مساله تربیت هم نادیده گرفته شده. امروز مسایل تربیتی در جامعه چیزهایی مانند هنر، ورزش، مهارتهای کاربردی شهروند درجه ۲ و ۳ شده است. باید تعداد سرفصل کتابهای درستی متناسب با نیازهای روز شود. شاخه ها و رشته های تحصیلی باید اصلاح شود و حساس به جنسیت دخترانه و پسرانه تنظیم شود.

-یکی از موضوعات سند ۲۰۳۰ حذف جنسیت است. این را داریم انجام می دهیم! امروز نیازمند تربیت دخترانه هستیم که لازمه اش فعالتر شدن جامعه معلمان خانم است که بتوانیم فهم دنیای دختران را داشته باشیم. امروز تصمیمات ما جنس مردانه دارد در حالی که تعداد زیادی از دانش آموزان ما و مادران آنها خانم هستند.

-ما نیازمند سازمان سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی در جامعه هستیم. همه عزیزانی که فکر می کنند ما در حقوق معلمان مانده ایم و نیروی انسانی کم داریم، اگر کسی را در راس بگذارید که همه دغدغه اش این باشد حتما این کارها انجام نمی شود ولی کسی که این دغدغه ها را ندارد با دو معاون آنها را حل می کند.

-معلم قلب تپنده نظام آموزش و پرورش است. راه اصلی تربیت کاهش تمرکز است. معلمان ما متخصص هستند و باید به این تخصص احترام بگذاریم. اگر قرار است اتفاقی در آینده مطلوب ما بیفتد ابتدا باید در روح و جان معلم تصویر شود. امروز متاسفانه معلمان انگیزه برای تلاش ندارند.

-اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب می تواند راهگشای خوبی باشد. بنابراین یکی از تعهدات دولت و رئیس جمهور اجرایی سازی طرح رتبه بندی است که به معیشت معلمان و کیفیت آموزش کمک کند.

-دانشگاه فرهنگیان باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی باشد ولی با ۸۵۰ عضو هیات علمی کفاف ۱۳۰ هزار دانشجو-معلم را ندارد. باید کمک کنیم دانشگاه فرهنگیان تقویت شود و آموزشهای آن با کیفیت‌تر شود.

-علاوه بر گزینش و تربیت و جذب بهترین معلمان باید برای نگهداشت آنها هم تدبیر کرد. امروز معلمان جذب شده با حال و حوصله های خوب آمده اند ولی ما نتوانستیم حال خوب را در آنها نگه داریم. با افزایش اختیارات منطقه و مدرسه و اجرای طرح رتبه بندی می توانیم این مساله را تضمین کنیم.

-سواستفاده و بی تدبیری در مدیریت صندوق ذخیره معلمان دردآور است. فرهنگیان باید از سود این صندوق بهره ببرند نه اینکه اختلاسگران بهره مند شوند که متاسفانه این اتفاق افتاده. چرا صندوق ذخیره با سرمایه ۵۵ هزار میلیاردی در سال گذشته نتوانسته به اندازه نرخ تورم سود بدهد؟

-موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم فرصت و هم تهدید است. فرصت از آن جهت است که می توانیم شغل ها را فراهم کرده و تضمین کیفیت کنیم. اگر استخدامهای برف انباری داشته باشیم و آینده ۳۰ ساله را بفروشیم، هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت را ندارد.

-آموزش و پرورش ما دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است. باید به سمت کاهش تمرکز برویم تا بتوانیم تحرک مطلوب را فراهم کنیم. اینها خیال بافی یک پژوهشگر نیست. بخش قابل توجهی از اینها را در مقیاس کوچک تجربه کرده ایم.

-برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ویژه داریم. امروز معلمان و دانش آموزان برای شرایط جدید آمده اند؟ آیا محتویات لازم مانند سواد رسانه ای، مهارتهای دیجیتال و اخلاق در فضای مجازی برای معلمان و دانش آموزان وجود دارد؟ باید فرصتهای متنوعی فراهم شود تا بتوانیم پاسخگوی نیاز کسانی که امکان آموزش برخط را ندارند باشیم.

-بودجه افزایش ۹ تا ۱۲ درصدی داشته ولی آیا بهره وری لازم را داریم؟ بسته تبعیض مثبت را پیشنهاد می کنیم. هیچ منطقه دوری نداریم. هیچ منطقه ای مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست. تمام سرزمین ایران به یک اندازه ایران است موظفیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.

-مراقب باشید یک انتخاب سازنده کنید. مباحث که عرض کردم باید در آموزش و پرورش انجام شود تا ما نجات پیدا کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.