علی اصغر عنابستانی در مخالفت با برنامه و صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اگفت: جوانان عزیزی که برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند، انصافا برنامه‌های جامع و کاملی ارائه کرده‌اند و بخش زیادی از نگرانی‌های ما درخصوص مباحث مهمی مانند حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، شبکه ملی اطلاعات و شتابدهی به صنعت فضایی و موارد دیگر را تا حدودی برطرف کرده‌اند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: اشکال اساسی که به برنامه پیشنهادی زارع‌پور درخصوص شبکه ملی اطلاعات وارد است، این است که ایشان تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد راهبردهایی برای حل آنها اقدام کرده و راه‌حل عملیاتی ارائه نکرده‌اند.

عنابستانی تصریح کرد: ایشان باید مشخص کنند که دقیقا تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را که زیرساخت اصلی فضای مجازی است و مورد مطالبه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است ایجاد خواهند کرد. ایشان گفتند که در افق ۱۴۰۴ این کار را انجام می‌دهند. سوال من  این است که آیا ما باید تا ۱۴۰۴ همچنان منتظر بمانیم یا برنامه‌ها بلافاصله بعد از دوره وزارت ایشان آغاز خواهد شد؟

وی ادامه داد: زارع‌پور باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات را مشخص و هر سال هدفگذاری کند تا ما نمایندگان بتوانیم براساس آن هدفگذاری‌ زمانبندی شده مطالبه کنیم وگرنه طرح ملی مهم هم مانند ۱۵ سال گذشته به همان سرنوشت دچار می‌شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات نظر خود را درباره صرح صیانت بیان نکرده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه خود درخصوص طرح بسیار مهم موسوم به صیانت، اظهارنظر نکرده و روش خودشان را عمل نکرده‌اند. متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل را در دست نداریم و هیچ سیستم عامل بومی هم نداریم، صاحب هیچ پلتفرم نوظهوری نیستیم و سخت‌افزار قابل اعتنایی هم تولید نمی‌کنیم.

عنابستانی عنوان کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته از نوآوران این عرصه هم حمایت نکرده‌ایم و هیچ سرمایه ای در اختیار کارآفرینان در این عرصه قرار نداده‌ایم و تلاش کردیم با چند کپی ناشیانه از نرم‌افزارهای خارجی که بدون حمایت دولتی ایجاد شده در این عرصه تاثیرگذار باشیم که تقریبا غیرممکن شده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای زارع‌پور باید مشخص کنند که چگونه می‌خواهند از کاربران، کارآفرینان، معامله‌گران و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی حمایت و محافظت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: نکته بسیار مهم اینکه ما شاهد ورود تکنولوژی‌های جدید و گسترده در زمینه دسترسی به اینترنت بین‌المللی و ماهواره‌ای هستیم، ایشان باید مشخص کنند که چه طرح و برنامه‌ای برای این موضوع دارند و رویکردشان به ۵XG  (فاویو اکس جی) چیست.

عنابستانی یادآور شد:‌ در برنامه پیشنهادی زارع‌پور به حوزه نظارت و تنظیم مقررات بسیار کم پرداخته شده است. آیا واقعاً این فضای رها شده نیاز به توجه بیشتر برای تنظیم‌گری به نفع حمایت از کسب و های سالم و قانونی و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی ندارد؟

وی ادامه داد: من برنامه‌های زارع‌پور در حوزه سازمان فضایی هم نگاه کردم، احساس ‌کنم اینجا هم باید توجه بیشتری کنیم. متاسفانه بسیاری از افتخارات کشور ما در حوزه سازمان فضایی در طول سالیان گذشته مخدوش شده و باید به این سازمان هم توجه بیشتری کنیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: آقای زارع‌پور تکلیف شرکت مخابرات واگذارشده به بخش غیردولتی و مشکلات فراوان مرتبط با اداره آن را باید حتماً روشن کنند. آیا واقعاً نظارت کامل بر مخابرات، تعیین مدیران مخابرات ایران و مشکلات متعدد مربوط به حقوق و معوقات نیروها و کارکنان رسمی و قراردادی و شرکتی و حتی حجمی این شرکت اهمیت ندارد. صرف اینکه این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده نافی مسئولیت وزارت برای تنظیم خدمات به مردم نمی‌شود.

عنابستانی گفت: نکته آخر اینکه متاسفانه تلفن ثابت خصوصا تلفن ثابت روستاها کاملاً رها شده است و وزیر باید مشخص کند چگونه و با چه روشی و در چه زمانی این بهم ریختگی را سر و سامان خواهد داد. همچنین اینترنت پرسرعت روستاها هم باید مشخص شود ما در چه زمان مشخصی می‌توانیم به این خدمات در روستاها برسیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.