وزیر پیشنهادی ارتباطات: فضای مجازی شمشیر 2 لبه است/ ۵۰ میلیون نفر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی امروز یک شنبه مجلس اظهار کرد: اینکه مواضع خود را در کمیسیون‌های تخصصی اعلام کردیم ابتکار خوبی بود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: معتقدم در هر موقعیتی باید به نقطه نظرات کارشناسی و نخبگان توجه کرد. ابتدا به شرح حال خودم می‌پردازم و سپس برنامه‌های خودم را اعلام می‌کنم.

زارع پور گفت: من در اسلام آباد غرب بزرگ شده ام و صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود. من عضو هیات علمی گروه‌های شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت هستم و دکتری این رشته را دارم و دو دوره پسا دکتری در همین رشته در امیرکبیر گذرانده ام. سابقه راه اندازی مرکز فناوری اطلاعات را در کارنامه خودم دارم.

وی افزود: افتخار می‌کنم در دوره مدیریت من ساز و کار حمایت از جوانان فراهم شد. کار مردم را در قوه قضائیه تسهیل کردیم و مراجعات میلیونی حضوری مردم را کاهش دادیم. به عنوان یک جوان گام دومی آماده هستم تا تجربه ۱۵ ساله خودم را در به کار بگیرم تا بتوانیم جایگاه جمهوری اسلامی را ارتقا دهیم و ایران هوشمند در جایگاه جهانی را رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم است زیرا بیش از ۵۰ میلیون نفر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بیش از ۳۵ میلیون کودک و جوان ما به عنوان گِیمر در فضای مجازی حضور دارد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت، پس باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ده سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم، الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور با بیان اینکه فضای مجازی، ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه ام آورده ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰ سال است می‌خواهیم اجرا کنیم، ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند، ولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشور‌های مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.  

وی ادامه داد: مسئله، این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، گفت: در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمان‌بندی بودن برنامه‌های پیشنهادی تصریح کرد: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلاان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتباطات را محقق خواهم کرد.

زارع پور با بیان اینکه امکان اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد، گفت: از صد‌ها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف ۱/۵ سال آینده این مسئله را در همه جا حل خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه مشکلات پوشش جاده‌ای را تا سقف پایان سال ۱۴۰۱ حل خواهیم کرد، بیان داشت: با وجود همه زحمات در دولت‌های گذشته، ولی مردم هنوز برای بسیاری از کارهایشان مراجعه حضور یکنند و هنوز جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب یست و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی رتبه ۸۹ جهان هستیم و از لحاظ کیفیت رتبه ۱۱۸ را بین ۱۹۳ کشور داریم و باید این شاخص را باید ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه من با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن عرض می‌کنم که در سقف زمانی ۴ سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاهی واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد، گفت: این البته کار دشواری است و نیازمند همراهی همه بخش هاست و من با رئیس جمهور صحبت کردم تا اختیاراتی را در قالب اصلا ۱۲۷ قانون اساسی در کارگروهی داشته باشیم و در این ۴ سال جایگاه جمهوری اسلامی را در شاخص‌های جهانی حداقل ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.

زارع پور افزود: با کمک همکارانم در سازمان امور استخدامی و اداری به سمت هوشمندسازی فرآیند‌ها هم خواهیم رفت تا بسیاری از تصمیمات به جای مداخلات انسانی با تکیه بر هوش ماشینی انجام شود.

وی با بیان اینکه در برخی از کشور‌ها درآمد برنامه‌نویسی جوانان بیشتر از درآمد نفتی ما در حالت عادی هست و آیا جوانان ما از جوانان آن کشور‌های کمترند یا ضعف ما مسئولین بوده که شرایط را فراهم نکرده ایم، گفت: معتقدم سهم ۵ درصدی کنونی بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد را در ۴ سال می‌توانیم حداقل به ۱۰ درصد برسانیم و حاضرم همه ظرفیت‌های این وزارتخانه را به میدان بیاورم تا این شاخص محقق شود، چون معتقدم از طریق این شغل میلیون‌های شغل ایجاد کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: معتقدم میلیون‌ها شغل می‌شود از طریق این فناوری ایجاد کرد و الان جوانانی در داخل کشور هستند که از راه دور برای کشور‌های خارجی تولید نرم افزار و پویانمایی می‌کنند و درآمد‌های ارزی قابل توجهی دارند و ما این ظرفیت را می‌توانیم برای خیلی‌ها در کشور ایجاد کنیم تا هم ارزآوری داشته باشند و هم مهاجرت نخبگان از کشور را معکوس کنیم.

زارع پور با تاکید بر اینکه مردم در فضای مجارزی نرالهن کودکان و نوجوانانشان هستندد، گتصریح کرد: در همان کشور‌هایی که این فناوری را تولید کرده اند ابرازخ ۹ اهایی را برای خانوئااده‌ها برای مدیریت بچه ئها ایجاد کرده اند و ما از این ظرفیت‌ها غفلت کرده‌ایم و مردمن را دراین فضا بی پناه گذاشته ایم.

وی افزود: حتما این نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد و ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات کاربران را جزئی از تصمیمات می‌دانیم و دغدغه‌های آنان دغدغه‌های ما خواهد بود. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم مهم است و چرا باید یک پلتفرم خارجی به خود اجازه دهد که اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکلات روبرو کند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حوزه صنعت فضایی خاطر نشان کرد: صنعت فضایی یکی از سه صنعت اقتدار ساز برای کشورهاست، ولی در طول چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکل را در بیرون از مرز‌ها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت هایش رو به افول است.

وی افزود: مردم هنوز خاطره خوش پرتاب‌های موفیت آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگر‌های ایرانی را به یاد دارند، ولی این روند در سال‌های اخیر متوقف و حتی برعکس شد بگونه‌ای که بسیاری از ظرفیت‌های ما دچار آسیب‌های جدی شد و اگر همان روند شتابان ادامه می‌یافت امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره‌ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم و امروز دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: ان شالله با بهره گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان و فعالیت حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل تحول خود بر می‌گردانیم و در همین جا از همه دانشمندان و نخبگان و فعالین عرصه ماهواره و ماهواره‌بر می‌خواهم دوباره لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت علمی در این عرصه تبدیل کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.