میلیون دوز واکسن فایزر در راه ایران؟

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داد.

ناصر ریاحی با اشاره به برنامه‌ریزی ویژه و امیدوارکننده دولت سیزدهم برای سرعت گرفتن واردات واکسن، توضیح داد: ما در اتاق بازرگانی تهران از طریق آقای خوانساری رئیس این اتاق با آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری در تماس بودیم و ایشان اعلام کردند که نظر دولت بر سرعت گرفتن واردات واکسن و افزایش دسترسی مردم به واکسن‌های تولید و تایید شده جهانی است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای پیگیری جدی واردات واکسن به کشور، نیاز به تایید مکتوب و رسمی دولت داشت، بیان کرد: در برخی کشورها که وزارت بهداشت یا نهاد دولتی ناظر، بر امر واردات نظارت نداشته، برخی شرکت‌ها اقدام به واردات کردند و سپس آن را در بازارهای غیر رسمی به فروش رساندند. ما برای آنکه چنین اتفاقی در ایران رخ ندهد، هرگونه اقدام برای واردات را منوط به مجوز وزارت بهداشت و دولت کردیم و این مسیر تاکنون نیز ادامه داشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده بودند که در صورت نیاز از طرف شخص رئیس جمهوری نیز مجوزی برای این موضوع صادر خواهد شد که خوشبختانه دستور اخیر ایشان برای تسهیل در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

ریاحی در پاسخ به این سوال که در صورت اجرایی شدن دستور جدید رئیس جمهوری، چه واکسن‌هایی امکان ورود به ایران دارند؟ توضیح داد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده واکسن در جهان، از قبل در ایران نماینده‌هایی داشته‌اند. برای مثال نماینده شرکت آسترازنکا در همان زمان اعلام کرد که امکان تامین تدریجی تا ۳۰ میلیون دوز واکسن این شرکت برای ایران را دارد که تا مجوزهای لازم نهایی شده و روند واردات آغاز شود، تاکنون حدود یک میلیون دوز واکسن از این طریق به وزارت بهداشت تحویل شده و این روند می‌تواند ادامه یابد. البته این واردات از سوی بخش خصوصی با برنامه اتاق برای واردات واکسن و تزریق آن به کارگران و فعالان خطوط تولید متفاوت است.

او ادامه داد: شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا ۲۰ میلیون دوز به ایران وارد خواهد شد. نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق ساز و کار کواکس به کشور برسد و می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها در ایران تحویل شده باشند، هر چند یک یا دو ماه جابجایی احتمالی با توجه به زمان ثبت سفارش ما و پرداخت هزینه واکسن نیز امکان رخ دادن دارد.

به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، سینوفارم چین تنها شرکت واکسن سازی است که در ایران نماینده ندارد اما خوشبختانه از طریق هلال احمر با نظم خوبی واکسن‌های این شرکت نیز به ایران رسیده و امیدواریم ادامه پیدا کند.

ریاحی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن این سیاست‌ها نگرانی مردم در حوزه واکسیناسیون برطرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورتی که واردات این واکسن‌ها سرعت بگیرد و در کنار آن تولیدات داخلی نیز در دسترس باشند، می‌توان امیدوار بود با سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران، بخشی از نگرانی امروز مردم کاهش یافته و دولت نیز بتواند تمرکز خود را بر مسائل و مشکلات اقتصادی قرار دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.