لاوروف خبر داد: گفت‌وگوهای طالبان با کرزی آغاز شده است

وزیر خارجه روسیه ضمن بیان این که طالبان همچنان به وعده‌های خود مبنی بر پایان دادن به خصومت‌ها و برقراری گفت‌وگوی ملی پایبند هستند، افزود گفت‌وگوها بین طالبان و رئیس‌جمهور پیشین افغانستان دیروز آغاز شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که طالبان همچنان به وعده‌های خود مبنی بر پایان دادن به خصومت‌ها و برقراری گفت‌وگوی ملی پایبند هستند. 

به گزارش «اسپوتنیک»، وی همچنین اظهار داشت گفت‌وگوها بین طالبان و «حامد کرزی» رئیس‌جمهور پیشین افغانستان آغاز شده است.

لاوروف امروز (یکشنبه) به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با «روسیه واحد» حزب حاکم این کشور گفت تماس با رئیس‌جمهور پیشین کرزی، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان و حتی با رهبران تاجیک در استان پنجشیر که به مقاومت خود در برابر طالبان ادامه می‌دهند، دیروز [شنبه] برقرار شد.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که وضعیت امنیتی روسیه به تحولات آسیای مرکزی بستگی دارد.

وی پیش از این گفته بود مسکو طرفدار گفت‌وگوی ملی با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان است و از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر آمادگی آن‌ها برای چنین گفت‌وگویی استقبال می‌کند.

این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت: ما از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر این که آن‌ها خواستار وارد گفت‌وگو شدن با دیگر نیروهای سیاسی در افغانستان هستند استقبال کردیم. قبلاً جلسه‌ای با حضور عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی با مشارکت حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان و رهبر حزب اسلامی اعلام شده است. 

لاوروف همچنین گفت که مسکو آماده است تا مذاکرات موسوم به «قالب مسکو» را درباره افغانستان از سر بگیرد. وی خاطرنشان کرد که علاوه بر نیروهای بین‌الافغانی، هر پنج کشور آسیای مرکزی به علاوه چین، پاکستان، هند، ایران و ایالات متحده در مذاکرات قالب مسکو شرکت کرده‌اند.

روسیه در آوریل ۲۰۱۷ میزبانی مشاوره‌های قالب مسکو را درباره افغانستان با هدف اعلام شده تسهیل روند آشتی ملی و تامین صلح در این کشور جنگ زده، آغاز کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه تایید کرده بود که طالبان هنوز کنترل کل خاک افغانستان را در دست ندارد و مقاومت در برابر طالبان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور سابق افغانستان در دره «پنجشیر» متمرکز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.