وزیر پیشنهادی کار چه وعده‌ هایی داد؟

معرفی حجت‌الله عبدالملکی برای تصدی وزارت تعاون کار ور فاه اجتماعی با حساسیت بالایی از سوی کارشناسان مواجه شد . اینکه عبدالملکی نه تنها سابقه وزارت که حتی سابقه کار اجرایی را نیز در کارنامه خود ندارد، مهمترین دلیل انتقاد بود . برخی منتقدان می گویند شرایط ویژه کشور امکان آزمون و خطا را در این فضا سلب کرده و باید حساسیت بیشتری در تعیین گزینه هایی برای وزارتخانه‌های به شدت پردرآمد چون تعاون، کار ور فاه اجتماعی باید در نظر گرفته شود .

 در این نشست چهار نماینده در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی و چهار نماینده در مخالفت با برنامه‌های پیشنهادی وی سخن گفتند و در نهایت عبدالملکی از برنامه‌هایش دفاع کرد. این گزینه چهل ساله تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، برنامه های متعددی برای ایجاد اشتغال دفاع کرده است اما بررسی برنامه‌ها نشان می دهد این برنامه نیز کلی‌گویی‌هایی را در بردارد.  

مخالفان چه گفتند؟

سیدناصر موسوی لارگانی در مخالفت با برنامه‌های حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انگیزه سیاسی برای مخالفت با وی ندارم، گفت: هیبت این وزارتخانه بسیار بزرگ است و در هر استان ۱۱ مدیرکل دارد و ۷۰ میلیون نفر جمعیت کشور با آن سر و کار دارند لذا وزارتخانه عظیمی است.

وی افزود: وزارتخانه‌ای به عظمت وزارت کار که با ۷۰ میلیون نفر سر و کار دارد نیازمند وزیری با تجربه و باسابقه است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت کار ماهیانه حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان حقوق می‌پردازد، یادآور شد: تاکنون وزرای آن در قد و قامت رئیس جمهور بوده‌اند و سابقه نمایندگی و وزارت داشته‌اند، بر این اساس مصری، شریعتمداری و عباسی از باتجربگان و خبرگان به عنوان وزیر این وزارتخانه بوده‌اند لذا باید فردی در تراز آقای مخبر برای آن معرفی می‌شد چرا که در وزارت کار امکان آزمون و خطا وجود دارد.

موسوی لارگانی در ادامه با تأکید بر اینکه وقتی وزارتخانه در هر استان ۱۱ مدیرکل منصوب می‌کند، وزیر آن باید سطحی بالاتر از سایر وزرا داشته باشد، یادآور شد: معرفی عبدالملکی ظلم به آینده این جوان نخبه بود و در وهله دوم ظلم به هیأت دولت و مجلس؛ اگر وی صرفاً برای یکی از بخش‌های تعاون، کار یا رفاه اجتماعی معرفی می‌شد ایرادی نداشت اما تصدی همه آنها با هم پرخطر است.

اصغر سلیمی ، نماینده مجلس نیز در مخالفت با صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم گفت: وزارت یاد شده دارای مشغله های بسیاری است و برای اداره آن نیاز به تیم فنی و باتجربه است، لذا با توجه به اینکه عبدالملکی از بدنه این وزارتخانه نیست، چطور می تواند در مدت کوتاهی تیم مدیریتی قوی را برای اداره امور شناسایی کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس اضافه کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی به دلیل عدم تعادل بین منابع و مصارف یکی از چالش‌های وزارتخانه مذکور است. آیا عبدالملکی دانش و تجربه موثر در حوزه صندوق‌های بازنشستگی را دارد؟ وی باید پاسخ دهد اصلا اعتقادی به همسان سازی حقوق بازنشستگان دارد و در این راستا چه برنامه ای را پیش بینی کرده است؟

هاجر چنارانی نیز در مخالفت با برنامه‌های حجت الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است لذا نمایندگان باید دغدغه‌های مردم را از نمایندگان دولت پیگیری کنند. آقای رئیسی اکنون دوران آزمون و خطا ان شاء‌الله و ماشاء‌الله تمام شده و بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب گذشته است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس ادامه داد: خیلی‌ها تماس گرفتند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت نکنید اما باید یادآور شد این وزارتخانه جای کوچکی نیست، آقای رئیسی شما به عنوان فردی فسادستیز شناخته می شوید اما باید اذعان کرد این مدل معرفی کردن کابینه درست نیست و تخصص‌های افراد متناسب با وزارتخانه‌هایشان نیست.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی مجلس در مخالفت با برنامه های حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آشنایی بنده با وی از زمان گذشته وجود دارد، گفت: رئیس جمهور می داند مخالفت ما از سر دلسوزی است لذا ضمن تکریم وی و سرداران راهبردی و همچنین جوانان انقلابی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده اند، از صحبت های وزیر پیشنهادی کار قانع نشده ام.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.

وی افزود: وزارت تعاون جای تئوری پردازی نیست و آقای رئیسی نیز در صحبت های خود گفته اند که برخی وزرای پیشنهادی را نمی شناسند و از فیلتر کارگروه عبور کرده اند. همچنین برخی از این وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند.

عبدالملکی

موافقان چه گفتند؟

بهزاد علیزاده ، نماینده دهلران و دره‌شهر در این نشست در موافقت با عبدالملکی گفت: اعضای کابینه دارای روحیه جهادی، انقلابی، فساد ستیز و تخصصی هستند. در درون مجلس و خارج از آن نسبت به اعضای کابینه انتقاداتی وجود دارد اما کابینه از وزن لازم برای اداره کشور برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بزرگ ترین، مهم ترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه های دولت است و چالش های بزرگی دارد که با برنامه می توان آن ها را برطرف کرد، گفت: وزارت تعاون ترکیبی از سه وزارتخانه است و اگر این مجموعه ها هماهنگ عمل کنند وزارتخانه به خوبی اداره می شود و در حوزه اشتغال و معیشت می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

علی اکبر بسطامی  ، نماینده ایلام نیز تاکید کرد: عبدالملکی در دوران خدمت در کمیته امداد الگویی را به جهان ارائه کرد که سازمان کار بین‌الملل توفیقات ایشان را به همه ارزانی داشت تا از این الگو استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عبدالملکی توانست با نیم درصد اعتبارات کشور، ۳۰ درصد اشتغال را ایجاد کند، گفت: در طول ۴ سال بیش از ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد و ید طولایی در صندوق‌های بازنشستگی و اقتصادی، امور اجتماعی و خدمتگزاری محرومان دارد و جای جای این کشور با قدوم عبدالملکی آشنا است و کلبه‌های محقر محرومان با قدم‌های ایشان روشن شده است؛ جوانی که پرورش یافته مکتب امام است و در اشتغال موفق بوده به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار به ایشان به عنوان عضو هیأت امنای کمیته امداد اعتماد کردند.

سید محمد موحد ، در دفاع از برنامه‎های عبدالملکی با اشاره به اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی گفت: برنامه ریزی و اقدام برای بازطراحی نظام آزمون وسع به منظور اعطای یارانه ها به افراد صرفا مستحق و نیازمند و جلوگیری از یارانه بگیری ثروتمندان، برنامه ریزی و اقدام برای هدایت یارانه ها به سمت توانمندسازی و اشتغال یارانه بگیران(هدایت منابع مالی یارانه ها برای ایجاد و توسعه مشاغل کوچک،خرید اوراق بهادار و حضور هدایت شده یارانه بگیران در بورس و ...)، برنامه ریزی و اقدام برای حضور همه بنگاه های موفق تحت پوشش شستا و سازمان بازنشستگی و سایر سازمان های اقتصادی فعال در حوزه وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی در بازار بورس از جمله مواردی است ک باید در دستور کار وزیر کار آینده قرار بگیرد.

مهدی روشنفکر ، نماینده مردم بویراحمد و دنا نیز گفت: سوال ما در کمیسیون از وزرای پیشنهادی دولت آینده این بود که رئیس جمهور بر چه اساسی شما را به عنوان وزیر معرفی کرده و مبنا و ملاک انتخاب شما چه بوده است. اولین ویژگی آقای عبدالملکی باورمندی و اعتقاد به جمله «ما می ‌توانیم» است. این اعتقاد نشان داد در بدترین شرایط وی از عهده تحقق اهداف تعیین شده حوزه کاری خود در کمیته امداد برآمده است.

عبدالملکی چه وعده‌هایی داد؟

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا کی بنشینیم و بگوییم مافیا جایی را گرفته است؟ برخی در این زمینه جوسازی و دروغ‌پراکنی می‌کنند که باید بگویم بنده پای مساله ریشه‌کن کردن فساد از مجموعه‌های این سیستم می‌ایستم و پشتیبانی رییس‌جمهور را نیز دارم.

عبدالملکی تاکید کرد: تحقق تعداد بسیاری از اسناد بالادستی نظام و قوانین مصوب در گرو مدیریت صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، من به عنوان یک مدیر اجرایی با داشتن ده ها سال در همین سن کم تجربه مدیریت اعلام می کنم بخش بسیاری از مشکلات کشور ناشی از اجرای نادرست قوانین است یعنی مشکلات حوزه ضابطه گذاری ناشی از آئین نامه ها و دستورالعمل های تنظیم شده توسط دستگاه هایی است که گاهی موجب نقض قرض قانونگذار می شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به محورهای مهم برنامه خود در این وزارتخانه، گفت: حوزه های اشتغال، روابط کار و آموزش های فنی و حرفه ای یکی از مهم ترین محورهای کاری وزارت کار است. یکی از دو مشکل رفاهی کشور بحث بیکاری و تورم است و نمایندگان دائما دغدغه بیکاری جوانان و تحصیلکردگان را درحوزه انتخابیه خود دارند.

وی اظهار کرد: اگرچه تولید و اشتغال در حوزه های کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش شکل می گیرد اما ما در دبیرخانه این وزارتخانه یعنی دبیرخانه ستاد اشتغال بحث تحقق برنامه اشتغال کشور را با فرماندهی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

عبدالملکی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری در حوزه اشتغال انجام شده اما آیا اطلاعات درباره وضعیت بیکاری و اشتغال مردم در اختیار داریم؟ آیا با توجه به هر کدملی می توان به نوع اشتغال، بیکاری و ... شخص پی برد. متاسفانه این اطلاعات را در اختیار نداریم و براین اساس نمی توانیم به صورت درست و اصولی برنامه ریزی کنیم.

عبدالملکی اضافه کرد: در حوزه کار سه‌جانبه‌گرایی در حوزه کار باید رعایت شود به طوری که کارفرمایان، کارگران و دولت باید حقوقی عادلانه داشته باشند، این مناسبات باید با هماهنگی مجلس شورای اسلامی تعدیل شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بسیاری از کارگران نسبت به هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی گلایه دارند و درخواست این موضوع را دارند که با تأمین منابع پایدار بیمه بسیاری از اقشار از جمله قالیبافان، کارگران و حتی هنرمندان، کارفرمایان، یارانه‌ای برای بیمه طرف قرارداد خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور خیلی از افراد بخش مشاغل خانگی سهم بالایی دارد و بین ۱۰ تا ۱۱ درصد سهم دارد در حالی که در کشورمان این رقم معادل ۳.۵ درصد است در شرایطی که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. الگوی مشخصی در این رابطه وجود دارد که به جای کار در منزل از الگوی کار از منزل استفاده می‌شود، این طرح به صورت پایلوت با مشارکت ۵۰ هزار نفر اجرا شد و موفقیت‌هایی به دست آمد.

عبدالملکی حرکت به سمت بیمه اجتماعی و بازنشستگی را یکی دیگر از محورهای برنامه خود برشمرد و افزود: مسئله ایجاد عدالت در خدمات درمانی به ویژه در مناطقی که واحد درمانی وجود ندارد، دنبال خواهد شد به صورتی که اگر در برخی مناطق مراکز درمانی وجود ندارد، خدمات درمانی در آن مناطق ارائه شود.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به حوزه اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نمایندگان مجلس را درباره صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن دغدغه‌مند کرده است، اظهار داشت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور در این وزارتخانه است و سازمان تامین اجتماعی ۱۷۸ شرکت بزرگ و صندوق بازنشستگی کشوری ۵۰ شرکت بزرگ دارد که دولت نیز به آنها بدهکار است.

وی وعده داد: فسادزدایی، سالم‌سازی سرمایه، مدیریتی و انسانی اولین گام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می‌دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته‌ام که بر این اساس متعهد می‌شوم قوانین مصوب را اجرا کرده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، همچنین از مدیران بومی استفاده حداکثری کرده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.