جشن طالبان با سلاح‌ های آمریکایی!

سی ان ان گزارش داد؛ شاید زرادخانه سلاح های آمریکا که در اختیار طالبان قرار گرفته، به سلاح های کوچک محدود نباشد،  زیرا این گروه شمار قابل توجهی انبار ذخیره سازی اسلحه و خودرو را در پایگاه هایی به دست آورده که پیش از این در اختیار ارتش افغانستان قرار داشته و شامل خودروهای پیشرفته ضدمین و زره پوش های هاموی می شود.    

به گفته یک مقام آگاه کنگره آمریکا، ارزیابی های اولیه نشانگر قرار گرفتن چند فروند بالگرد بلک هاوک و دیگر هواپیماهای نظامی در اختیار طالبان است که شاید در برگیرنده نزدیک به ۲۰ فروند هواپیمای تهاجمی ای - ۲۹ توکانو باشد. این تسلیحات که با بودجه آمریکا خریداری شده بود تنها بخش کوچکی از این هواپیماهای مستقر در پایگاه قندهار است، پیش از تسلط طالبان بخش دیگری از این تسلیحات به نقاط دیگر انتقال داده شده است.  ما نگرانیم که بخشی از این سلاح ها به دستان دیگر هواداران طالبان برسد.  بزرگ ترین نگرانی کنگره این است که این تسلیحات پیچیده و پیشرفته به دشمنان واشنگتن و دیگر عوامل و عناصر غیردولتی با هدف کاربرد آنها علیه آمریکا و متحدانش، فروخته شود.

دو مقام ارتش آمریکا به سی ان ان گفته اند که مقدار و حجم دقیق تجهیزاتی که در جریان فروپاشی ارتش افغانستان به دستان طالبان افتاده، مشخص نیست و بعید است که ایالات متحده بتواند پاسخ جامع و دقیقی به این پرسش بدهد، زیرا حضور نظامی و اطلاعاتی آمریکا در این کشور پایان یافته است. دولت بایدن در پی ناتوانی از پیش بینی سقوط سریع افغانستان به دست طالبان و بروز هرج و مرج در فرودگاه کابل با تلاش هزاران تن برای فرار از این کشور، زیر امواج انتقادها قرارگرفته است.  

با اینکه تاکنون اجرای سریع و دقیق عملیات تخلیه شهروندان کشورهای غربی و همکاران افغانشان از کابل در اولویت قرار داشته،  اما مقام های وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا "پنتاگون"، آمارگیری از تسلیحات آمریکایی را که به دست طالبان افتاده،  آغاز کرده اند که به گفته منابع آگاه به علت حجم و اندازه تسلیحات عرضه شده به نیروهای ارتش و امنیتی افغانستان در ۲۰ سال گذشته،  شاید از چندین هفته تا حتی ماه ها طول بکشد.

مقام های دولت بایدن به سی ان ان گفته اند که آمریکا در حال حاضر هیچ برنامه ای برای نابود کردن سلاح ها با حملات هوایی یا از دیگر راه ها ندارد، مگر اینکه تهدید مستقیمی برای نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل ایجاد کنند. عملیات از بین بردن و نابود کردن تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان، اندک زمانی پس از امضای توافقنامه دوحه میان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین در فوریه ۲۰۲۰  آغاز شد و آمریکا شروع به کاهش نیروهای ارتش از ۸۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر کرد. هر چند پیش از آن نیز با آهنگ کمتری اجرا می شد و نیروهای آمریکا در ۲۰۱۸ به کمتر از ۱۴ هزار تن کاهش یافت.   

بر اساس گزارش دفتر محاسبات دولت ایالات متحده، این کشور در میان سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ هزار قبضه سلاح سبک مانند ام ۱۶ و تفنگ ام چهار و نزدیک به ۸۰ هزار خودرو به همراه دوربین های دید در شب، دستگاه های بیسیم و غیره در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داد. گزارش بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان حاکیست که وزارت دفاع آمریکا میان ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نیز هفت هزار قبضه مسلسل، ۴۷۰۰ دستگاه خودروی نفربر زرهی هاموی و بیش از ۲۰ هزار نارنجک و در ۲ سال اخیر بیش از ۱۸ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلیمتری و مهمات تیربار کالیبر ۵۰ به ارتش افغانستان داده است 

به گفته ۲ مقام آمریکا، هدف شماری از حملات هوایی این کشور در افغانستان در هفته های پایانی عقب نشینی نیروهایش، برای نابود کردن تجهیزات این کشور بوده که در آستانه افتادن به چنگ طلبان قرار داشته است. اما آمریکا همه این تجهیزات را منهدم نکرد،  زیرا حتی تا هنگامی که بسیار دیر شده بود، تصور می کرد که نیروهای امنیتی افغان در برابر طالبان مقاومت خواهند کرد،  بنابراین بخشی از این تسلیحات بدون شک به دست طالبان افتاده است.   

به گفته یک مقام آگاه از برنامه ریزی اولیه خروج از افغانستان، پیش از اعلام برنامه عقب نشینی بایدن در اوایل ۲۰۲۱، مقام های این کشور گفته بودند که حتی در صورت تمدید مهلت عقب نشینی اولیه از اول مه، شاید وادار به نابود کردن برخی از این تسلیحات یا تحویل دادن آنها به نیروهای ارتش افغانستان شوند که گزینه دوم خطر افتادن آنها را به دست طالبان به همراه خواهد داشت. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.