سلاح های آمریکایی در دست طالبان چقدر است؟

ایندپندنت گزارش داد، کارشناسان معتقدند که پس از سقوط دولت کابل و قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، میلیاردها دلار سلاح آمریکایی به دست این گروه افتاده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که این کشور ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش ارتش ملی افغانستان هزینه کرده است و ارتش افغانستان از بسیاری از ارتش‌های کشورهای ناتو، دارای نیروی بیشتری بوده است.

با این حال گروه طالبان ظرف چند هفته مناطق وسیعی از افغانستان را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج کرد و تقریبا با مقاومت کمی از سوی ارتش افغانستان مواجه شد. گروه طالبان تصاویر زیادی از تجهیزات آمریکایی مانند بالگردها، خودروهای زرهی، سلاح و تجهیزات دید در شب منتشر کرده است.

جان کربی سخگنوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خطاب به خبرنگاران گفت: من نمی‌دانم دقیقا چه تجهیزاتی که پیش از این در اختیار افغان‌ها بوده است، اکنون در خطر قرار دارد. مسلما ما نمی‌خواهیم هیچ سلاح یا سیستمی در اختیار افرادی قرار گیرد که برای صدمه به منافع ما و متحدان ما از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: من هیچ راه حل سیاسی برای این مساله ندارم.

سخنگوی پنتاگون در خصوص تعداد افراد تخلیه شده از افغانستان گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند. بنابراین از ماه جولای تاکنون ۴۲ هزار نفر و از تاریخ ۱۴ اوت، پس از شدت گرفتن عملیات تخلیه افراد، ۳۷ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.

کربی همچنین اعلام کرد تمرکز پنتاگون هم اکنون بر اتمام عملیات تخلیه افراد از افغانستان تا پایان ماه (اوت) است.

گروه طالبان اعلام کرده است آمریکا باید تا پایان ماه (اوت) تمام افراد خود را از افغانستان خارج کند و هرگونه تمدید این تاریخ نقض آشکار توافق میان دو طرف می‌باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.