رمزگشائی توقف شاخص بورس؛

کف سازی یا پول بک در بازار سهام امروز؟

کدخبر: ۴۳۵۲۶۶
دیروز شاخص کل بورس تهران در رقم یک میلیون و 515 هزار واحد در جا زد. شاخص کف سازی می‌کند یا بوسه خداحافظی را بر کانال 1.5 میلیونی می‌زند؟
کف سازی یا پول بک در بازار سهام امروز؟

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه 2 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل برای سومین روز پیاپی سبزپوش شد و با افزایش 337 واحدی در رقم یک میلیون و 515 هزار واحد متوقف شد.

 شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 10 واحد بالا آمد و در رقم 440 هزار و 131 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 20 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 897 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 290 نماد رشد قیمت و 184 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)، سیمان تهران (ستران) و فراورده‌های نسوز پارس (کفپارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، زرین معدن آسیا (فزرین) و سرمایه‌گذاری هامون صبا (وهامون) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کترام (تولیدی کاشی تکسرام)، کپشیر (پشم شیشه ایران) و شکلر (نیروکلر) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پگاه گیلان (غگیلا)، پگاه گلپایگان (غگلپا) و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای 771 میلیارد تومانی بسته شد. این برای هشتمین روز پیاپی است که معاملات بورس با مازاد تقاضا بسته می‌شود.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات دوشنبه 14 نماد صف فروش و 140 نماد صف خرید داشتند. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 12 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 7 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 42 درصد کاهش یافت و 236 میلیارد تومان شد. 

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور (مدیریت) با صف‌ خرید 106 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیرت، نمادهای کنور (شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور) و کالا (بورس کالا) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته 60 درصد نمادهای بازار افزایش قیمت داشتند و شاخص هم وزن 4 هزار و 100 واحد رشد کرد اما شاخص کل بورس تنها 337 واحد بالا آمد. بازگشایی نماد پترول موجب شد شاخص کل سبزپوش بماند. قیمت سهام پترول رشد 25 درصدی داشت و به تنهایی هزار و 643 واحد شاخص کل را بالا کشید.

در مقابل بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار افت قیمت داشتند. «فارس»، «میدکو» و «فولاد» سه نماد بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. ومعادن، شستا، کچاد، رمپنا، فملی، پارس و وپاسار دیگر نمادهای قرمزپوش بازار بودند که مانع رشد شاخص کل شدند.  

دیروز برای هشتمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. روز دوشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 140 میلیارد تومان بود که نسبت به روز یکشنبه کاهش 25 درصدی داشته است.

همچنین دیروز معاملات بازار سهام برای هشتمین روز پیاپی با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش مازاد تقاضای بازار با رشد 60 درصدی به 771 میلیارد تومان رسید. در معاملات دوشنبه در سمت تقاضا 84 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

بنابراین روندهای مثبت بازار ادامه دارد. برخی از تحلیل‌گران دلیل توقف روند صعودی شاخص کل را توقف روند صعودی قیمت دلار می‌دانند. این گروه از تحلیل‌گران با توجه به اینکه از بعد از ظهر دیروز روند تغییرات قیمت دلار صعودی شد معتقدند شاخص دیروز کف سازی کرده و در روز سه‌شنبه سبزپوش خواهد شد.

در مقابل گروهی از تحلیل‌گران معتقدند تاثیر انتظارات تورمی بر بازار سهام تخلیه شده و شاخص بیش از این صعود نخواهد کرد. آن‌ها معتقدند تغییر قیمت‌ها در بازار ارز در کوتاه مدت موجب نوسان شاخص می‌شود اما شاخص در بلند مدت در کانال فعلی ماندگار است و لذا شاخص پول بک می‌کند. 

پیش بینی بورسپیش بینی بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید