دولت سیزدهم چه کمکی می تواند به بورس کند؟

محمد بهمن با اشاره به اقداماتی که انتظار می‌رود دولت جدید برای بازار سرمایه انجام دهد، گفت: متاسفانه این یک حقیقت بود که سال ۱۳۹۹ تصمیم گیران اقتصادی کشور به بازار سرمایه به عنوان منبعی برای جبران کسری بودجه نگاه کردند و این موضوع پیامدهای زیادی داشت که باید در دولت جدید برای جبران آن اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه هم مانند بسیاری از بازارهای مالی دیگر در تمام دنیا می‌تواند منبع درآمدی برای دولت‌ها باشد، افزود: کسب درآمد از بازار سرمایه باید از طریق اخذ مالیات از خرید و فروش سهام صورت بگیرد.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر لزوم عدم دخالت مستقیم دولت در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: نباید کسب درآمد دولت از بازار سرمایه از طریق بالا و پایین کردن قیمت‌ها باشد، زیرا این امر هم تبعات تورمی دارد و هم اعتماد سرمایه‌گذاران را از بین می‌برد.

بهمن اضافه کرد: دولت باید بگونه‌ای عمل کند که حجم معاملات و داد و ستد در بازار بالا برود و دولت هم از طریق گرفتن مالیات به درآمد برسد.

وی راهکار اصلی برای تعمیق بازار و افزایش معاملات را فراهم کردن زمینه ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه دانست.

به گفته مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه، با این روند اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه نیز بر خواهد گشت که این امر یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت باید برای بورس انجام دهد.

موضوع دیگری که بهمن بر آن تاکید کرد لزوم مدیریت نرخ تورم از سوی دولت است و ادامه داد: بالا و پایین رفتن قیمت‌ها خواه ناخواه بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و ایجاد ثبات در بازار نیازمند مدیریت تورم است.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در ایران به شدت بر بازار سرمایه اثرگذار است، دیدگاه های سیاسی دولت و تعاملات با جهان است.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت: تعاملات جهانی و دیدگاه های بین‌المللی به شدت سهام شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های صادراتی از جمله صنایع مرتبط با نفت و پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و لازم است دولت سیزدهم در این بخش نیز رویکرد مناسبی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.