از زایش فرهنگی تا حمایت مالی از اصحاب هنر، رسانه و ادبیات/صحبت‌های موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد

عفت شریعتی کوهبنانی، سیدرضا تقوی و سیدمحمد موحد از موافقان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های او را مفید، کارآمد و در جهت رشد و ارتقای فرهنگ اسلامی جامعه دانستند.

جلسه بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، نامزد تصدی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی دولت سیزدهم، بعداز ظهر امروز، سه‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

عفت شریعتی کوهبنانی، نماینده زرند، به عنوان نخستین موافق محمد مهدی اسماعیلی گفت: «برای رسیدن به اهداف انقلابی باید برنامه‌های فرهنگی عظیمی را دنبال کرد. در این برهه از زمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقشی تعیین کننده در کشور خواهد داشت. تعیین تکلیف وضعیت فرهنگی کشور یکی از موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی توانایی پرداختن به آن را دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ایشان به آن اشاره کردند، تعدد حوزه‌های تصمیم‌گیر در زمینه فرهنگی است که  از جمله برنامه‌های اسماعیلی، کم کردن تعدد حوزه‌ها است.»

این نماینده همچنین درباره تحصیلات حوزوی اسماعیلی ادامه داد: « ایشان به دلیل تحصیلات حوزوی می‌تواند نظرات مراجع تقلید را در فعالیت حوزه‌های فرهنگی جلب کند و بتوند از نظرات آنها در زمینه‌های فرهنگی استفاده کند.»

او همچنین درباره تفکر اقتصادی این وزیر پیشنهادی گفت: «اقتصاد در فرهنگ یکی از مهم‌ترین موضوعات است و تقویت خودکفایی در تولید ابزارآلات فرهنگی از دیگر برنامه‌های ایشان است.»

تفاوت فرهنگ عمومی و فرهنگ کلاسیک

در ادامه، سیدرضا تقوی، نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، به عنوان دومین موافقِ وزیر پیشنهادی، با بهره‌گیری از وقت عفت شریعتی کوهبنانی، درباره جایگاه فرهنگ و هنر گفت: «آقای اسماعیلی برای فرهنگ عمومی پیشنهاد شدند نه فرهنگ کلاسیک. فرهنگ کلاسیک برعهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. فرهنگ هر جامعه، مایه هویت و موجودیت آن جامعه است. انسان مجموعه‌ای از بینش‌ها و باورهای افرادی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.»

این نماینده در ادامه گفت: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آزاداندیش، متحول و پویا باشد و زایش فرهنگی را در نظر داشته باشد. که آقای اسماعیلی نه تنها این موارد را داراست بلکه به مشارکت‌پذیری افراد نیز باور دارد. گرایش فرهنگی باید جوشش درونی داشته باشد تا بتوان با اصحاب هنر ارتباط برقرار کرد.»

به علت پایان وقت، صحبت‌های این نماینده نیمه کاره ماند.

تکلیف بیمه هنرمندان مشخص می‌شود

سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی به عنوان سومین موافق با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «فرهنگ و هنر از اساسی‌ترین عناصر هویتی و استقلال هر کشور است. امام فرهنگ را کارخانه انسان ساز می‌داند. بنابراین در این دوران سخت و هجمه‌های همه جانبه به هویت، باورها و اعتقادات، وظیفه ماست که در انتخاب وزیر درست انتخاب درست داشته باشیم.»

او در ادامه گفت: «در گفت‌وگو با جناب اسماعیلی به این نتیجه رسیدم که ایشان آمده تا تمام توان خود را در همه ظرفیت‌های فرهنگی به کار گیرد.»

نماینده کهگیلویه در ادامه با اشاره به برنامه‌های اسماعیلی گفت: «ارتقا نقش و جایگاه فرهنگ و هنر در تصمیم گیری‌ها، افزایش بودجه فرهنگ و هنر، توجه جدی به هنرمندان و اصحاب رسانه و حمایت از تولید محصولات فرهنگی از برنامه‌های ایشان است. از دیگر برنامه‌های ایشان باید به حمایت مادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه جهت عرضه در جامعه جهانی و برطرف کردن مسئله بیمه هنرمندان اشاره کرد.»

او در پایان گفت: «در طول این زمان، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان آثار این بود که برای دریافت مجوز، با اظهار نظرهای شخصی مواجه می‌شوند. برنامه وزیر پشنهادی این است تا این موضوع را برطرف سازد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.