وزیر پیشنهادی کشور چه وعده هایی داد؟

احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان خود، در جایگاه قرار گرفت و گفت: برنامه ای که تهیه شد مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم و همچنین سیاست های کلی نظام بود. من کاملا می دانم چه سیاست هایی به زمین مانده و باید اجرا شود. قوانین مصوب هم در ۹ مورد وزارت کشور را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار داده است. برنامه بنده در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی حول محور گفتار راهبردی شکل گرفت. ۱۶۷ نماینده محترم برنامه ها و دغدغه های خود را بیان کردند که در ۳۶۵ موضوع بخش بندی و تحلیل شد.

او افزود: شایسته سالاری، تعامل دولت و مجلس، انتخاب مدیران، آسیب های اجتماعی، ثبات و نشاط سیاسی، مدیریت بحران، تقسیمات کشوری و اصلاح قوانین و مقررات از جمله مواردی بود که در نظرات و دغدغه های نمایندگان مطرح شده بود و بنده نیز در برنامه به آن ها پرداخته ام.

وحیدی درباره نقش های وزارت کشور توضیح داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت هاست، ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم اما باید برای اهداف مدنظر بسیج شوند. این موضوع برعهده وزارت کشور است که سه هدف فوری گذر از مشکلات اقتصادی، پرداختن به ریشه‌های محرومیت و محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می کند. ما با برنامه ریزی خوب می توانیم در ۱۰ تا ۱۵ سال کشور را در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار دهیم، حق کشور ما این است و باید به آن برسد. نقش دوم وزارت کشور یکپارچه سازی و میان داری است. تقسیمات ما وزارتخانه ای است اما آنچه در صحنه باید رخ بدهد، مجموعه ای از اتفاقات است که اگر در کنار هم نشیند ثمره لازم را نخواهد داشت. یکپارچه سازی را باید در وزارت کشور و رده های آن اعم از استانداری ها، فرمانداری ها و ... محقق کنیم.

او ادامه داد: نقش میان داری را هم باید همزمان با هم افزایی اجرایی کنیم، بسیاری از ظرفیت های ما با تحقق این امر می تواند پیش برود. ما الان خلاهایی داریم و نهادهای واسطه گاهی این خلا ها را پر نمی کند، وزارت کشور و رده های آن مسئول این امر هستند.

وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد: ما متاسفانه رقابت های معیوب بخشی داریم که باید حل شوند که از کارکردهای وزارت کشور است. مراقبت از شاخص های قدرت ملی دیگر وظیفه وزارت کشور است که باید مراقبت و تقویت شود. وظیفه دیگر تقویت پیوند ملت و دولت است و از این منظر به وفاق اجتماعی و همبستگی ملی برسد. تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مردم سالاری دینی و رعایت حقوق عامه دیگر وظیفه وزارت کشور است، در قانون اساسی از حقوق عامه نامبرده شده که باید حفظ شود. توسعه الگوهای مشارکت عمومی در همه امور و تقویت سرمایه های اجتماعی از دیگر مسئولیت های وزارت کشور است که همواره باید ارتقا پیدا کند. کارکرد دیگر پیشگیری، پیش بینی و اقدام به موقع مقابل بحران هاست. ما باید این وظایف را حول یک مفهوم عمومی شکل دهیم، این مفهوم عمومی به دو هدف تحکیم ساختار قدرت ملی و شکل دهی دولت اسلامی شکل خواهد گرفت. 

وحیدی ادامه داد: دولت اسلامی مفهوم کلیدی است که با ارتقا کیفیت حکمرانی محقق خواهد شد. تعالی حکمرانی در همه حوزه ها باید رقم بخورد. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند بحث تولید از اولویت های اصلی ما در وزارت کشور است. 

او در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات کلیدی بدین شرح اشاره کرد: تقویت قرارگاه مقابله با کرونا، پشتیبانی از زنجیره های ارزش ملی، تقویت اقتصاد و آبادانی، بهبود وضعیت بخش ها و استان ها، ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری، پیگیری پروژه های نیمه تمام عمرانی، مهار و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر، بهبود وضعیت مدیریت بحران، بسترسازی گفتگوهای مستمر با نخبگان و تشکل ها، تقویت امنیت اجتماعی و...

وحیدی تاکید کرد: ما همه این اقدامات را به جز با همراهی شما نمایندگان نمی توانیم پیش ببریم و بهترین بازو مشورتی و نظارتی نمایندگان هستند. کسی بهتر از شما مشکلات استان ها و شهرها را نمی داند و کسی بهتر از شما در یافتن راه حل مشکلات نمی تواند ما را همراهی کند. ما در این حوزه باید از حداکثر ظرفیت های موجود استفاده کنیم و انتخاب های ما باید براساس انتظارات باشد. حضرت امام در وصیتنامه سیاسی اعتقادی خود می فرمایند: «به وزرای کشور توصیه می کنم که در انتخاب استانداران دقت کنند و اشخاص لایق، متعهد و... را انتخاب کنند.» ما هرگز از این شاخص ها نمی توانیم کوتاه بیاییم. اصل ماجرای وزارت کشور ارتباط مردمی است، من این را از فرمایشات حضرت آقا در تنفیذ حکم آقای رئیسی پی می گیرم که فرمودند کلید اصلی حضور مردم در همه مسایل است که حل کننده مشکلات است. 

وزیر پیشنهادی کشور همچنین گفت: این موارد منشور حرکت ما درباره مردم است، ما باید بدانیم شانی جز خدمتگزاری به مردم نداریم. امروز که دولت سیزدهم به عنوان آخرین دولت منتهی به چشم انداز ۱۴۰۴ و اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی است، ما با صحنه های عجیبی مواجهه هستیم. امروز مقاومت مردم در قبال توطئه های دشمنان حیرت انگیز است. امروز پنجه های قدرتمند ملت ایران، مشت های خونین استکبار جهانی و آمریکا را در حال خواباندن کامل است. امروز ما در حال اخراج آمریکا از منطقه را نظاره گر هستیم. امروز ملت ایران در اوج می درخشد و این همه توطئه و تبلیغات برای عقب نشاندن ایران موفق نبوده است. ملت ایران در همین شرایط مجلس و رییس جمهور انقلابی انتخاب کرد و حال اندکی صبر لازم است تا این پیروزی کامل ملت ایران را جشن بگیریم. شکرانه این نعمت بزرگ چیست؟ جز با خدمت شبانه روزی، تلاش دائمی و جهاد همه جانبه توسط کسانی که مدال خدمتگزاری نصیب شان شده است این شکرانه محقق نخواهد شد. دشمنان از هیچ ترفندی برای تضعیف ملت ما خودداری نمی کنند اما ملت ما به خوبی در حال فائق شدن نهایی بر این ماجراست و به برکت دولت انقلابی این امر سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وحیدی در پایان گفت: همه معیارها و شاخص های ما یک چیز است و آن پایداری از ارزش های نظام اسلامی است که شهدا پرچم دار آن بودند و ما ادامه دهنده راه آن ها هستیم.

وعده های وزیر پیشنهادی کشور به نمایندگان /اندکی صبر لازم است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.