بایدن: داعش قصد حمله به فرودگاه کابل را دارد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در کنفرانس خبری خود که در کاخ سفید برگزار شد، به وضعیت حاکم بر افغانستان و تهدیدات موجود برای نیرو‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت: نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های ائتلاف و غیرنظامیان در فرودگاه کابل در خطر هدف قرار گرفته شدن از سوی داعش هستند.

او ادامه داد: تا این لحظه بیش از ۷۰ هزار نفر از فرودگاه کابل منتقل شده اند و می‌توانیم عملیات خروج از افغانستان را تا ۶ روز دیگر، یعنی پایان ماه جاری میلادی به اتمام برسانیم.

بایدن با اشاره به دولت آینده افغانستان افزود: طالبان از طریق اقداماتی که انجام خواهند داد، ارزیابی می‌شوند و از این رو مشروعیت دولت آتی افغانستان براساس نوع رفتار آن تعیین خواهد شد.

رئیس جهور آمریکا بار دیگر به درخواست خود از وزارت دفاع و خارجه اشاره کرد و گفت: از این دو نهاد درخواست شده است تا در صورت لزوم برنامه‌های جایگزین برای تعدیل ضرب‌الاجل خروج، ارائه کنند.

او ادامه داد: از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه نیز درخواست کرده ام تا گزارشی درباره تعداد آمریکایی‌های باقیمانده در افغانستان ارائه کند.

این در حالی است که نشست اضطراری سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به "گروه هفت" درباره افغانستان روز گذشته بدون هیچ دستاوردی برای مردم این کشور و فقط با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

نشست گروه هفت با مدیریت بوریس جانسون، به عنوان رئیس دوره‌ای این گروه در حالی در فضای مجازی برگزار شد که گویی با فضای حقیقی افغانستان، کیلومتر‌ها فاصله داشت.

پیش از این نشست انتظار می‌رفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به درخواست دیگر رهبران این گروه از جمله جانسون مبنی بر تمدید مدت زمان خروج نظامیان آمریکایی و دیگر کشور‌های متحد آن کشور، شهروندان خارجی و نیز شماری از افغانی‌هایی که با ارتش‌های بیگانه همکاری کرده بودند، موافقت کند، اما به گزارش رسانه‌های انگلیسی، جو بایدن ۱۱ دقیقه درباره ممکن نبودن این موضوع سخن گفت و با نظر دیگر سران از جمله انگلیس مخالفت کرد.

در پایان نشست  سران گروه هفت، بیانیه این گروه منتشر شد که در آن از موارد تکراری همچون نگرانی از شرایط جاری در افغانستان، قدردانی از نظامیان حمله کننده به افغانستان، ادامه حمایت از حقوق بشر در افغانستان، ضرورت پایبندی طالبان و دیگر گروه‌ها به تعهدات بین المللی، حق مردم افغانستان برای زیستن در فضایی امن و توام با احترام، هشدار درباره مبدل شدن افغانستان به اردوگاه پرورش تروریست ها، سخن رانده شد.

بوریس جانسون پس از این نشست در گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی از سران گروه هفت که در "این شرایط دشوار" جلسه تشکیل دادند، قدردانی کرد و وعده داد رهبران این گروه، در پی تامین بهترین راه حل خواهند بود و گروه هفت درپی "نقشه راه" برای تعامل با طالبان در آینده خواهد بود.

او تاکید کرد اولویت نخست، خروج همه افراد مورد نظر از افغانستان تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) است.

نخست وزیر انگلیس در سخنانش، ناکامی دولت این کشور در تمدید مهلت خروج نظامیان و شهروندان غربی از افغانستان، به علت مخالفت رئیس جمهور آمریکا را انکار نکرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.