تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهم ترین تصمیمات مشترک مجلس و دولت رقم خواهم خورد، انتخاب وزرا با رییس جمهور و اعتماد به آن ها با مجلس می باشد، محصولات آنچه امروز می کاریم و می گماریم، مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

وی افزود: اهمیت و سنگینی مسئولیت که امروز بر دوش ما می باشد و رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.

عسگری گفت: دسته ای از وزارت خانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد را می طلبد، برخی دیگر وزارتخانه ها نقش تامین منابع را برای دولت دارند که دیگر وزارتخانه ها بر سر سفره آن ها قرار دارند، از مهم ترین آن ها وزارت نفت، اقتصاد و صمت می باشد، در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می شود برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، شرایط داخلی وزارت مذکور، شرایط بین المللی و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی بسیار حائز اهمیت می باشد، امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی می باشد، موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی است، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نماینده مردم کرج گفت: در حوزه گاز معمولا خریدار می باشیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلند مدت می باشد و قیاس آن با بحث نفت قیاس مع الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می کند؟ وزیر پیشنهادی نفت پاسخ دهد اکنون چه میزان نفت می فروشیم و چه میزان از ارز آن به کشور باز می گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می شود و ایشان با چه مدل ها و برنامه ای این را افزایش می دهد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.