ایران برای همسایگی دوباره با طالبان آماده می‌شود

 برخی از فرصت‌های اقتصادی که طالبان به ارمغان خواهد آورد نوشته‌اند، برخی دیگر تهدیدهای ناشی از قدرت گرفتن یک گروه تندرو اهل سنت در مرز شرقی ایران را برجسته کرده‌اند. برخی تحلیلگران نیز از وجوه ایدئولوژیک، ژئوپلتیک و حتی اکولوژیکی به تحلیل مناسبات آتی تهران-کابل پرداخته‌اند. 

گلنار متولیان خبرنگار بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه «ایران از مدت‌ها قبل در حال آماده شدن برای بازگشت احتمالی طالبان بوده است» مدعی شد که بر همین مبنا تهران در سالهای اخیر با این گروه ارتباطاتی برقرار کرده است، روابطی که مبانی مشترک آن دشمنی با آمریکا و تمایل به مقابله با داعش است.

دیاکو حسینی از مرکز مطالعات راهبردی تهران، گفت: «مقامات ایرانی تشخیص دادند که طالبان به طور غیرقابل انکاری بخشی از واقعیت های موجود است. ادامه دشمنی بین ایران و طالبان می تواند باعث درگیری بی امان در مرز شود».

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود ، در مورد موضع تهران به بلومبرگ گفت که ایران با طالبان گفت‌وگو کرده و خواهد کرد، زیرا در غیراینصورت بی‌ثباتی در افغانستان از مرز عبور می‌کند. این دیپلمات گفت که این هفته در میان مقامات ایران در مورد اینکه موضع طالبان  اکنون معتدل‌تر است، شک و تردیدهایی وجود داشت.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر رمزگشایی از نرمش موضع ایران در مقابل طالبان بخوانید.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.