درخواست از رئیس سازمان زندان‌ها برای پاسخ به ابهامات درباره فیلم منتشر شده زندان اوین

اکنون بهترین اقدام تشکیل یک تیم تحقیق است تا هرچه سریع تر گزارشی دقیق از شرایط این زندان را به مردم ارائه دهد. خوب است که رئیس سازمان زندان ها هم طی نشستی با رسانه ها به ابهامات و مسائل منتشر شده در این فیلم ها به مردم توضیح دهند و اقداماتی که انجام شده و خواهد شد را هم به مردم بگویند.

تصاویر دوربین های مدار بسته که منتشر شد، رئیس قوه قضائیه دستور پیگری داد. اژه ای به دادستان کل کشور ماموریت داد "بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده" و نتیجه را به رئیس قوه گزارش کند.

رئیس سازمان زندان ها هم مسوولیت کار را پذیرفت و عذرخواهی کرد. محمد مهدی حاج محمدی در توییتی  این رفتارها را غیر قابل قبول عنوان کرد و تعهد داد ضمن تلاش برای عدم تکرار چنین رفتارهایی با خاطیان نیز برخورد کند.

تصاویر دوربین های مدار بسته زندان اوین، تصاویر تلخی بود. هرچند که ماموران این زندان گاهی با شرورترین و خلاف کار ترین زندانیان سر و کار دارند و بدترین فحش ها و بدرفتاریها را شاهد هستند اما انتظار مردم از زندانبانان فراتر از این رفتارهای زننده بود. این رفتارها با زندانیان با آموزه های دینی و انقلابی ما سازگار نیست.

جالب آنجاست که رسانه سعودی اینترنشال از واکنش های بین المللی به این ماجرا خبر می دهد. این رسانه عربستان سعودی به نقل از سازمان عفو بین الملل می نویسد: " روش‌های شکنجه در ایران نیز که طی سال‌های گذشته توسط عفو بین‌الملل مستند شده، شامل شلاق، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، شکنجه با آب، خشونت جنسی، آویزان کردن، خوراندن اجباری مواد شیمیایی و محرومیت عمدی از مراقبت‌های پزشکی است."

اما در فیلم های منتشر شده چنین مسائلی دیده نشد.جالب اینکه ادعا می شود تمام این شکنجه ها مستند شده است. سوالی که باید پرسید این است: چرا رسانه ای که از سیلی زدن یک مامور و بازرسی بدنی تحت نظر دوربین مداربسته نمیگذرد و آن را منتشر میکند چرا مستندات شکنجه با آب یا آویزان کردن و ... را منتشر نمیکند؟

ماموران زندان شاید بارها شاهد فریبکاری یا رفتارهای زننده زندانیانی باشند که در میانشان از قاتل و چاقوکش بوده تا مفسدان اقتصادی و ... که آنها را نسبت به برخورد با این خاطیان کمی حساس کرده باشد و برخی مواقع ناخودآگاه رفتاری از خود نشان دهند که صحیح نباشد اما این رفتار نا صحیح نه قانونی است و نه اخلاقی.

چنان که در یکی از فیلم ها یک مامور سیلی به سر و صورت یک زندانی میزند و مامور دیگر او را آرام میکند و از زندانی جدا میکند. اما واقعیت آن است که چنین رفتارهایی با شکنجه هایی که سازمان های بین المللی در بازدیدهای خود از زندانهای آمریکایی و انگلیسی و ... مشاهده کرده تفاوتی ماهوی دارد و اصلا قابل قیاس نیست.

هرچند این سازمان ها در برخورد با همان زندان هایی که رسوایی شان در تجاوز و شکنجه با سگ و آب که تصاویر برخی از آنها از جمله زندان ابوغریب و ... منتشر شده منفعل هستند و گویی نه می بینند و نه میشنوند در مواجهه با ایران از یک سیلی، تصویر یک شکنجه گر را ارائه می دهند و از یک بازرسی بدنی تحت نظر دوربین مدار بسته، تصویر شکنجه جنسی و ...

اکنون در چنین شرایطی بهترین اقدام تشکیل یک تیم تحقیق است تا هرچه سریع تر گزارشی دقیق از شرایط این زندان را به مردم ارائه دهد. خوب است که رئیس سازمان زندان ها هم طی نشستی با رسانه ها به ابهامات و مسائل منتشر شده در این فیلم ها به مردم توضیح دهند و اقداماتی که انجام شده و خواهد شد را هم به مردم بگویند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.